Vegas Pro batch stabilizer

Hier kun je alle vragen over Scripting kwijt
FocusOnVegas
Contacteer:

Vegas Pro batch stabilizer

Berichtdoor FocusOnVegas » 05 nov 2016, 12:39

De Sony (Vegas) Stabilizer is een effect dat niet op de events van de tijdlijn - maar op de media zelf op op subclips van media moet worden toegepast.

"Probleem"
De praktijk is vaak, althans bij mij, dat je eerst je videobestanden vanuit de mediapool op je tijdlijn plaatst en de tijdlijn "grof" bewerkt.
Met grof bedoel ik slechte scenes verwijderen en scenes inkorten tot de essentie.
Als je daarna verder gaat met "grof" monteren ontstaat soms de behoefte om een selectie van de events te stabiliseren.
Dit is echter niet mogelijk op de tijdlijn aangezien "Sony (VEGAS) Stabilizer" een "media effect" is.

Ook als je vooraf alle video media of een selectie van video media stabiliseert heeft dit nadelen:
- complete analyse van gehele media bestanden terwijl er uiteindelijk op de tijdlijn maar een gedeelte nodig is (duurt lang)
- per mediabestand handmatig op de "Apply" knop drukken van het effect en wachten totdat de analyse gereed is.
- terugplaatsen op de tijdlijn en eventueel opnieuw inkorten van de gestabileerde versies van je video bestanden.

Een en ander is tijdrovend in die zin, dat er steeds handmatige acties nodig zijn en je dus niet bij in de tussentijd koffie kunt gaan drinken of de analyse 's nachts automatisch kunt laten uitvoeren (bij grote hoeveelheden)'.

Oplossings richting
3POINT vroeg mij het volgende:
Wat ik bv nog zoek is een manier om van geselecteerde events op de tijdlijn in batch, hiervan subclips te maken en op deze subclips vervolgens na elkaar het MediaFX VEGAS Stabilize toe te passen. Dit zou voor mij een enorme tijdsbesparing zijn. Helemaal mooi zou zijn als dat ik nog in Moviestudio zou kunnen. Denk je dat dit mogelijk en te verwezenlijken is?

Mijn eerste reactie was dat dit waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn. Ik ben hier inmiddels op teruggekomen aangezien het Stabilize effect een OFX effect is. Bij OFX effecten is het mogelijk om de individuele parameters, waaronder de "Apply" knop, vanuit een script te manipuleren. Het lijkt dus mogelijk vanuit Vegas Pro (niet vanuit MovieStudio) door middel van een script.

Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd en een "proof of concept" gemaakt.
Waar ik gebruikers input voor nodig heb, is de beste praktische manier van implementatie.
Dit heeft ook te maken met de verschillende werkwijzes bij het monteren.

FocusOnVegas
Contacteer:

Re: Vegas Pro batch stabilizer

Berichtdoor FocusOnVegas » 05 nov 2016, 13:01

Meest praktische werkwijze?
Basis stappen voor het script of de scripts:
Stap 1 Genereer nieuwe subclips in de mediapool van de bestaande media die qua starttijd en lengte overeen komen met de "gemonteerde versies" hiervan (de events) op de tijdlijn.
Stap 2 Voeg aan de nieuwe subclips het MediaFX effect "Sony (VEGAS) Stabilize" toe (al dan niet met een vaste preset).
Stap 3 Activeer de analyse per subclip ("Apply" knop).

Mijn "proof of concept" doet het bovenstaande in 1 script. Dit werkt, maar heeft de volgende nadelen:
1 Gedurende de analyses van alle subclips door het Stabilize effect lijkt Vegas "dood".
Dit is op zich geen probleem, want je wilt juist niet dat er in de tussentijd wijzigingen aangebracht worden op de tijdlijn.
2 Alle subclips worden met dezelfde instellingen van het Stabilize effect uitgevoerd.
3 Pas na de laatste analyse plaatst Vegas de gegenereerde subclips in de mediapool. Als er dus iets mis zou gaan bij de ena laatste subclip, dan vermoed ik dat je weer overnieuw kan beginnen.

Het lijkt me prettiger werken als er tussen stap 2 en stap 3 gebuikers interactie mogelijk is, bijvoorbeeld om de presets te wijzigen van het Stabilize effect voor een aantal subclips.
Of moet ik er vanuit gaan dat de gebruiker bij de selectie van events op de tijdlijn al nagedacht heeft welke events met dezelfde instellingen van het Stabilize effect gestabileerd moeten worden? De beste en eenvoudigste implementie lijken 2 scripts te zijn: script 1 voor stap 1 en stap 2 en script 2 voor stap 3.

Vragen
Vraag 1 2 scripts?
Vraag 2 Wat te doen na stap 3?
a. Niets
b. Indien mogelijk de bestaande events op de tijdlijn vervangen door de gestabiliseerde versies (zonder effecten)?
c. Indien mogelijk de bestaande events op de tijdlijn vervangen door de gestabiliseerde versies, waarbij de aanwezige effecten van de orginele events (media)
worden overgenomen in de gestabiliseerde versie?
Vraag 3 Suggesties voor het script / de scripts?

Marten

Berichtdoor Marten » 05 nov 2016, 13:35

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp.
Voor de stabilisatie zet het programma niet alleen een subclip erbij in "Project Media", maar vervangt ook het event op de tijdlijn door die subclip als Take, die daarna wordt gestabiliseerd ( dus dezelfde als subclip in de Mediabin)
Dit zou ik niet graag willen missen, want zelf overal de zaak vervangen lijkt me weer meer werk.
Zoals ik jou begrijp zet pas aan het eind het script de gestabiliseerde subclips in Project Media?
Of snap ik stap 3 over de mediapool niet helemaal?

Verder is mijn werkwijze om de standaard instelling altijd te kiezen en pas als ik zie dat het misschien met een andere instelling nog beter kan, doe ik het nog een keer met een andere instelling.
Lijkt mij dus geen probleem een evt script in eerste instantie met de standaard instelling te laten werken.

Antwoorden
Vraag 1: 1 script
Vraag 2: c en dan als Take vervangen
Vraag 3: eerst maar eens een simpele proefversie uitproberen en dan naar behoefte proberen aan te passen/uit te breiden
Vriendel. groet
Marten

Camera: Pan.X900,GoPro7 Black
Desktop:mb Z390M, W10, i7 9700 4.7Ghz,16 DDR4 GB RAM, Gef. GTX 1660 Ti.
Laptop :Asus,W10, i7 7700HQ, 16 GB RAM, GeF. GTX 1050 (2 GB) + Int. HD Graphics (2GB)
TV :LG 4K 55EG960V

3POINT
Moderator

Berichtdoor 3POINT » 05 nov 2016, 14:44

Mijn werkwijze is tot nu toe als volgt:
1. Media op de tijdlijn plaatsen, deze naar wens inkorten, volgorde veranderen etc.
2. Vervolgens, alle events selecteren waarvan een nabewerking met de stabilisatie plugin nodig is. Vervolgens rechtsklik en "Create subclip" of Rechtsklik+b. Van alle geselecteerde events wordt een subclip gemaakt en deze worden dan als Takes op de events op de tijdlijn gelegd. (Als je van de voren een sub bin maakt de naam bv Gestabiliseerd en die actief maakt, worden alle subclips in die bin geplaatst).
3. Nu per Take via rechtsklik kiezen voor Media FX en de stabilisatie plugin toewijzen (eventueel een andere preset kiezen) en op Apply klikken en wachten tot Analyse voltooid is en dan volgende Take, enz.

Mijn wens: De ingekorte events op de tijdlijn selecteren, script activeren, dan eventueel nog een preset voor alle te stabiliseren events kiezen (standaard (Default) is meestal echter voldoende), en rennen met die geit, dwz van alle geselecteerde events sub events maken waarna op die subevents de Stabilisatie plugin toegepast wordt en het resultaat als take op de events op de tijdlijn plaatsen. Je kunt dan achteraf dmv van de T-toets schakelen tussen het ongestabiliseerde event en het gestabliliseerde subevent en het resultaat in de preview beoordelen.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro17/VegasMovieStudio16/PowerDirector18
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti, 1920x1200 display
Playware: Philips 55PFL7108

FocusOnVegas
Contacteer:

Berichtdoor FocusOnVegas » 05 nov 2016, 15:55

@Marten
Voor de stabilisatie zet het programma niet alleen een subclip erbij in "Project Media", maar vervangt ook het event op de tijdlijn door die subclip als Take, die daarna wordt gestabiliseerd ( dus dezelfde als subclip in de Mediabin)
Dit zou ik niet graag willen missen, want zelf overal de zaak vervangen lijkt me weer meer werk.

Mee eens. In mijn huidige "proof of concept" leid ik een nieuwe subclip af van het projectmedia (video) bestand waar het event naar verwijst.
Dit creëert echter nog geen nieuwe take voor het event die naar de nieuwe subclip verwijst. Moet ik dus nog toevoegen.

Zoals ik jou begrijp zet pas aan het eind het script de gestabiliseerde subclips in Project Media?
Of snap ik stap 3 over de mediapool niet helemaal?
Mijn huidige script doet de verschillende acties per event. Vegas update echter pas de projectmedia (mediapool) als het de analyse van de stabilsatie van alle subclips heeft doorlopen. Ik denk en hoop dat dit slechts grafisch is; de subclips zijn gedurende de uitvoering van het script al intern in Vegas aanwezig, maar worden nog niet getoond aangezien het script nog loopt. Van nature werkt een script ook zo; bij een extension zou het mogelijk een achtergrond taak kunnen zijn(?)

@3POINT
Vervolgens rechtsklik en "Create subclip" of Rechtsklik+b. Van alle geselecteerde events wordt een subclip gemaakt en deze worden dan als Takes op de events op de tijdlijn gelegd.

Nu pas dringt het nut van subclips tot me door. Ik heb zelf nooit / vaak dit commando gebruikt. Weer wat geleerd. Helaas moet ik in mijn script alle onderliggende acties van deze "snelkoppeling" met programma regels nabootsen.

@Marten en @3POINT
De "take oplossing" lijkt me een elegante flexibele manier. Aangezien de eventule reeds aanwezige effecten van de events niet aan een take hangen, hoop ik dat het aanmaken van een nieuwe take per event, die verwijst naar de gegenereerde en gestabiliseerde subclip, voldoende is om de rest van de tijdlijn (effecten, overgangen, etc.) in stand te houden.
Wordt vervolgd.

Marten

Berichtdoor Marten » 05 nov 2016, 16:17

FocusOnVegas schreef:Nu pas dringt het nut van subclips tot me door. Ik heb zelf nooit / vaak dit commando gebruikt. Weer wat geleerd.

Het nut van het gebruik van subclips boven dat van een Media event is dat de mate van stabilisatie wordt bepaald door de grootste afwijkingen binnen de subclip en niet door de misschien veel grotere afwijkingen elders in het Media event.
Vriendel. groet
Marten

Camera: Pan.X900,GoPro7 Black
Desktop:mb Z390M, W10, i7 9700 4.7Ghz,16 DDR4 GB RAM, Gef. GTX 1660 Ti.
Laptop :Asus,W10, i7 7700HQ, 16 GB RAM, GeF. GTX 1050 (2 GB) + Int. HD Graphics (2GB)
TV :LG 4K 55EG960V

3POINT
Moderator

Berichtdoor 3POINT » 05 nov 2016, 16:48

Een subevent is een kopie van een event of een gedeelte daarvan. Wanneer je een videoevent hebt van bv 1 minuut waarvan je slechts 5 seconden in je tijdlijn gebruikt en je maakt hiervan een subevent waarop je daarna de stabilisatie loslaat, dan hoeft de plugin slechts die 5 seconden te analyseren ipv de hele minuut die de plugin moet analyseren als je de stabilisatie op het hele event loslaat. De tijdsbesparing is duidelijk evenals het argument van Marten dat de meeste ongewenste bewegingen aan het begin en einde van een event zijn.
Ook is het mogelijk om een event in meerdere subevents te splitsen.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160

kees-duif
Contacteer:

Berichtdoor kees-duif » 07 nov 2016, 12:41

Als ik de Vegas stabilizer gebruik doe ik dat in 99,9% van de gevallen met de default instellingen. Ik ga met Marten mee om eerst maar eens een versie van het script te hebben volgens onderstaande antwoorden en opleuken van het script in een latere fase te doen. Mijn antwoorden:
Vraag 1: 1 script
Vraag 2: c en dan als Take vervangen
Vraag 3: eerst maar eens een basisversie uitproberen en dan naar behoefte proberen aan te passen/uit te breiden
Groetjes
Kees van Duijvenbode
http://www.cvd-video.nl

2 x Canon XF100, Canon HV30, GoPro Hero 4, DJI Phantom 3 en DJI Osmo
Sony VAIO PC met Windows 10
Sony VP15 Edit / DVDA 7

3POINT
Moderator

Berichtdoor 3POINT » 07 nov 2016, 14:03

Voor alle duidelijkheid: Het maken van Takes doet Vegas automatisch wanneer je van de ingekorte en alle geselecteerde events op de tijdlijn subclips maakt. Het script moet daarna dan in batch alleen die subclips stabiliseren. Die subclips belanden ook automatisch in de mediapool.
3POINT, Theo Houben

FocusOnVegas
Contacteer:

Berichtdoor FocusOnVegas » 07 nov 2016, 18:32

Voor alle duidelijkheid: Het maken van Takes doet Vegas automatisch wanneer je van de ingekorte en alle geselecteerde events op de tijdlijn subclips maakt. Het script moet daarna dan in batch alleen die subclips stabiliseren. Die subclips belanden ook automatisch in de mediapool.

Dit is precies de implementatie waarmee ik bezig ben en inmiddels werkend heb:
1. Selecteer voor het uitvoeren van het script de Events op de tijdlijn om te stabiliseren.
2. Klik met de rechtermuisknop op 1 van de te stabiliseren Events en kies "Create subclip".
Dit zorgt er (automatisch) voor dat:
a. Subclips in de Mediapool worden aangemaakt;
b. per Event een nieuwe Take wordt aangemaakt die verwijst naar de bijbehorende Subclip in de Mediapool;
c. dat de nieuwe Takes de actieve Takes zijn.
3. Terwijl de gegenereerde Subclips in de Mediapool nog steeds geselecteerd zijn: start mijn script.
4. Iedere geselecteerde Subclip wordt gestabiliseerd, wat er in de praktijk op neer komt dat de bijbehorende Events gestabiliseerd lijken te zijn.
5. Het is na het beëindigen van het script mogelijk per Event te kiezen tussen de ongestabiliseerde en de gestabiliseerde versie door de bijbehorende Take te selecteren.
6. Als je alle of een gedeelte van de Subclips (Events) opnieuw wilt stabiliseren, bijvoorbeeld met een andere instelling,
selecteer de bij de Events behorende Subclips en voer het script opnieuw uit. Het script is slim genoeg om te zien dat de Subclips al beschikken over een stabilisatie effect.

Ik heb het bovenstaande, zij het met nog wat ruwe kantjes werkend.
Het bleek complex en arbeidsintensief om stap 1 en 2 door het script zelf te laten uitvoeren; het bovenstaande is eenvoudiger en minstens zo flexibel.

Vandaag of woensdag zal ik BETA 1 via een PB naar jou en Marten versturen om te testen.

Terug naar “Scripting”