Binnen DVDA hebben we de keuze uit diverse thema’s en knoppen. Ook binnen de thema’s kan veel gevarieerd worden waardoor een DVD menu er persoonlijker, dus leuker uit kan zien.
Hoe je dit kunt doen wordt bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd in deel 2 van de video instructies van Marten Keekstra.
In deze tutorial wil ik een andere manier laten zien om weer te geven welke knop is geselecteerd. Want als we niets aanpassen wordt een geselecteerde knop gemarkeerd door een rechthoekige lichtvlek.
Marten liet al zien hoe dit anders kan, door alleen de tekst te laten oplichten.
Maar je kunt ook een willekeurige afbeelding, bv. een pijltje, naar de geselecteerde tekst laten wijzen. In onderstaand voorbeeld is de film geselecteerd.
Als je een andere menu optie kiest gaat het pijltje dáár voor staan. In deze tutorial laat ik zien hoe je dat kunt realiseren.
Ik kies een willekeurig thema met gewone knoppen. De achtergrond afbeelding kunnen we eventueel door een eigen afbeelding vervangen, maar dat heb ik hier niet gedaan. De film heb ik vanuit de explorer eerst rechtstreeks in de Project Overview window gesleept, en wel naar het hoogste nivo, direct onder het schijfje.
Van daaruit sleep ik de film naar de Workspace. Deze omweg pas ik toe, omdat ik dan de eigenschappen Command en Destination onder de tab Action van de Button properties kan aanpassen. Dat kan merkwaardigerwijze niet als je een film rechtstreeks naar de workspace sleept. Tenslotte heb ik puur als illustratie een scene selectie menu toegevoegd.
Om het gewenste resultaat te bereiken moet ik de bestaande knop eerst afbreken. Hiervoor selecteer ik een knop,en klik bij Button Properties op de Media tab. Vervolgens selecteer ik Thumbnail Media, klik op het pijltje rechts, en kies dan voor Remove.
Hetzelfde doe ik met Mask, en met Frame Media.
Er blijft nu een “lege” knop over. Deze kan evt. zichtbaar en onzichtbaar gemaakt worden via het menu
View / Workspace Overlays / Show button masks (CTRL+B ).
Klik nu op de tab Colorsets . In deel 2 van de video instructies van Marten hebben we geleerd dat Color Set 1 laat zien welke knop wordt geselecteerd en Color Set 2 geeft de bevestiging van de keuze.
Ik heb hier gekozen voor respectievelijk blauw en rood. Het blauw heb ik wat minder transparant gemaakt, zodat de afbeelding wat meer naar voren komt.
Klik tenslotte op de tab Highlight. We zien dat bij Style Rectangle is ingevuld. Dat is de rechthoekige lichtvlek waar we van af willen. We selecteren Style, klikken het keuzemenu open, en kiezen in plaats van Rectangle voor Custom. We zien nu dat ook de andere twee parameters, die net nog grijs waren, nu wel kunnen worden aangepast. We selecteren Mask, en kiezen voor de optie Replace. In het window dat zich opent kiezen we een tekening. Ik heb hier voor met PAINT.NET een simpel pijltje gemaakt.De gekozen tekening is nu de aanwijzer geworden, zij het onzichtbaar.
Zet de zichtbaarheid aan met CTRL+B. Je kunt de afbeelding nu de juiste afmeting en plaats geven.
Deze bewerkingen moeten voor alle knoppen worden uitgevoerd. Dit kan vrij bewerkelijk zijn. Daarom is het handiger de knop te kopiëren, en net zo vaak te plakken als nodig is. Per kopie kan dan onder de tab Action de bestemming worden ingevuld, via de keuzes Command (kies voor Link), Destination (de film, of een submenu) en Destination chapter (het hoofdstuk waarnaar moet worden gesprongen). En hier wordt duidelijk waarom ik de film via het root-nivo heb ingevoegd, en niet door slepen naar het menu. In dat laatste geval zijn Command en Destination grijs, dus niet te wijzigen.
Als alle knoppen zijn gemaakt, en aan de juiste media zijn gekoppeld, is ons menu af.
Veel maak- en kijkplezier!
Deze tutorial is gebaseerd op een webinar van Gary Rebholz (maart 2011), gepubliceerd op de website van Sony Creative Software.
Oktober 2012, Jan Pison
Een afbeelding als “knop-aanwijzer” gebruiken.
Een afbeelding als “knop-aanwijzer” gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.