"Flowframes" gratis op AI gebaseerd interpolatie tooltje

Hier staan hulpprogramma's en overige zaken ter aanvulling bij het videobewerken
Gesloten
3POINT
Moderator

"Flowframes" gratis op AI gebaseerd interpolatie tooltje

Bericht door 3POINT »

Wie kent niet het probleem dat een 25fps opname die niet volgens de 180 graden regel oftewel niet met een sluitertijd van 1/50 seconde opgenomen werd, meestal onherroepelijk schokt en flikkert bij snelle bewegingen en ook bij "pans" en "tilts". Dit euvel ontstaat vooral wanneer zeer korte sluitertijden toegepast worden ipv om mbv een ND-filter de lichtstroom te temperen zodat ook bij zonnig weer met een sluitertijd van 1/50 seconde opgenomen kan worden. Door deze zeer korte sluitertijden mist een 25fps opname de bewegingsonscherpte wat onnatuurlijk overkomt en meestal leidt tot schokkerige bewegingen.
Dit zichtbare nadeel heeft een 50fps opname veel minder. Dit is ook de reden waarom we meestal de voorkeur aan 50fps opnamen geven, die ogen een stuk vloeiender. Daarom dat de meesten van ons met 50fps filmen ipv 25fps.
Sinds de opkomst van UHD/4k bieden echter niet alle 4k cameras de mogelijkheid voor 50 fps opnamen en zijn die zelfs nu nog meestal beperkt tot slechts 25/30fps.
Zo heb ook ik opnamen (uit mijn 4k beginperiode) opgenomen met 25fps met te korte sluitertijden, die op mijn UHDTV, ondanks automatische interpolatie van de UHDTV, niet om aan te zien zijn vanwege de schokkerige bewegingen.
Is daar wat aan te doen? Zou het achteraf van 25fps opnamen, 50fps maken misschien een oplossing zijn?
Met Vegas kun je wel van 25 fps, 50 fps maken. Op twee manieren zelfs, door beeldverdubbeling of door "smart resampling". Beeldverdubbeling heeft geen verbeterend effect en "smart resampling" geeft wazige beelden omdat de ontbrekende tussenbeelden overlappend gevormd worden uit twee 25fps beelden. De mogelijkheid voor het genereren van de ontbrekende tussenbeelden door de zgn "optical flow" methode heeft Vegas helaas (nog) niet.
Ook de eventuele andere mogelijkheid om bewegingsonscherpte "motion blur" achteraf aan een 25fps opname toe te voegen heeft Vegas helaas (nog) niet.

Toevallig kwam ik onlangs dit tooltje tegen: https://nmkd.itch.io/flowframes dat mbv AI (Artificial Intelligence) de ontbrekende tussenbeelden kan berekenen. Het resultaat daarvan is meer als bevredigend met als voordeel dat het ook nog relatief snel gaat. Voor degene die bekend is met bv de video enhancer van Topaz, waarmee dit ook gaat, zal ervaren hebben dat deze op AI gebaseerde beeldverbeteringen heel wat van je PC vergen en dat het omrekenen van een 25fps montage naar 50fps daarmee, meerdere uren kan duren.
"Flowframes" rendert het resultaat wanneer gewenst naar X264/X265 (Handbrake, Voukoder kwaliteit) of naar H264/H265 (NVENC kwaliteit).

Mijn werkwijze is momenteel als volgt, ik monteer mijn 25fps montage gewoon in Vegas en render het resultaat naar XAVC. Vervolgens importeer ik deze render in "Flowframes" en laat "Flowframes" er een 50fps render van maken. Het resultaat is een vloeiende weergave van een voorheen schokkerige 25fps montage op mijn UHDTV.

Voorbeeldje: een
25fps.mp4
opname en de
50fps.mp4
"Flowframes" render daarvan.
ps in dit voorbeeldje werd een originele 2160p25 opname met Handbrake naar 1080p25 gerenderd en dezelfde opname met "Flowframes" naar 1080p50, dit tbv kleinere bestanden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket/Mavic Mini, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909
Software: VPro365+Vegasaur, PD365, DR18
Hardware: i9 10900k,32GB,RTX2080super
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

Gesloten