Aanvulling op stickey

Stel hier je vragen over hardware-gerelateerde problemen of vermeld nieuws over hardware die betrekking heeft op video.
Marten

Aanvulling op stickey

Bericht door Marten »

Als aanvulling op dit onderwerp zou ik nog het volgende willen toevoegen of verduidelijken.

Een globale aanvulling op de algemene regels, die wellicht tegenwoordig bij het gebruik door liefhebbers niet zo belangrijk zijn, maar die naar mijn ervaring nog wel eens “vergeten” worden.
Een beetje niet al te oude harde schijf heeft in z’n algemeenheid genoeg snelheid voor lezen en schrijven van huidige en ook vroegere videobestanden met bitrate snelheden van 25-30 Mb per seconde.
Ik kan me nog uit het laatst van de vorige eeuw herinneren dat een DV-Avi bestand van in totaal ca. 30 Mb p/s bitrate nog wel eens problemen gaf bij het direct afspelen in Windows, maar met de moderne schijven van tegenwoordig, die toch allemaal minimaal 100 Mb p/s lees- en schrijfsnelheid hebben, mag dat geen probleem meer zijn.
Toch heb ik uit mijn begintijd van toen ik destijds met monteren startte een aantal vuistregels overgehouden, die ik nog steeds toepas op mijn hardware waarop ik video wil monteren.
Een aantal van die “regels”:
1. Zet je data (ook de persoonlijke zoals “Mijn Documenten”) niet op de C:/ schijf om je OS en die data niet onnodig te fragmenteren, hetgeen het lezen en schrijven van die data vertragen kan.
2. Maak hiervoor een aparte partitie wanneer je maar 1 schijf hebt, maar gebruik nog liever een 2e schijf.
3. Heb je meer mogelijkheden op je hardware en het geld er voor over, gebruik dan voor het lezen en schrijven (renderen) van video aparte schijven omdat bij het renderen zowel de bestaande video gelezen moet worden en de nieuw gemaakte video tegelijk moet worden weggeschreven.

Omdat er nog wel behoorlijk snelheids verschil kan zitten tussen oude, moderne en de huidige SSD schijven is het handig wanneer je een schijf met voldoende snelheid wilt gebruiken (wanneer je meerdere schijven hebt), om de snelheid van die schijven te weten.
Een handig gratis progje om dat te meten is Parkdale, HIER te downloaden.
Dit progje laat bv. dit resultaat zien van mijn oudste en langzaamste schijf in mijn hardware die ik puur als reserve gebruik
1.png
En dit als mijn snelste
2.png
Om een goede keuze te kunnen maken wat je wilt gebruiken als schijf of partitie voor je bronbestanden en/of renderbestanden is het handig om te weten wat de maximale bitrate is van de bronbestanden die je gebruikt om minimaal voor een vloeiende preview met je editprogramma te kunnen zorgen.
Voor liefhebbers zoals ik is die keuze niet zo moeilijk omdat dan de bitrate vrij “laag“ blijft. Zo zijn bv. mijn Panasonic AVC bestanden nooit meer dan 28 Mbps en die van de GoPro, ook in 4K max. 60 Mbps en kan ik elke schijf als bron of renderdoel gebruiken.
Maar ik weet ook dat er liefhebbers zijn die min of meer professionele bestanden gebruiken, waarvoor de Pro’s de regels wel kennen (neem ik aan), maar waarbij nog wel eens aan dit soort basisvoorwaarden niet voldaan wordt en dan tot vragen gaat leiden waarom een simpele preview niet vloeiend gaat of de zaak gaat vastlopen.
Die bitrates kunnen bij bv. XAVC intra oplopen tot 600 Mbps en dat kunnen zelfs mijn SSD’s niet behappen in realtime.
Mocht je dus ook dergelijke problemen ondervinden houd dan rekening met bovenstaande.

Plaats reactie