Vervolg Rendercursus gewenst?

Stel hier je vragen over hardware-gerelateerde problemen of vermeld nieuws over hardware die betrekking heeft op video.
buskees

Re: Vervolg Rendercursus gewenst?

Berichtdoor buskees » 08 mei 2019, 09:31

Zoals je wellicht weet Theo zijn de laatste versies bij mij VPro 14 en VMS 15. En ja, mijn PC loopt zeker achter de feiten aan m.b.t. hardware.. Het gaat me niet om uitsluitend archiveren van analoog materiaal, dat had ik al gedaan (DV avi) en staat allemaal al op HDD.. Het hele spulletje moet wél nog gemonteerd worden en daarna gerenderd om het daarna wederom te archiveren, maar ook om er BluRay's van te maken. En wellicht kan ik dat dan het beste met VPro of VMS met één van de oudere templates blijven doen... (eventueel via Handbrake, maar dat vind ik wat omslachtig).. Ik begrijp dus nu dat je vooral templates wilt/gaat aanpassen die op de nieuwste technieken en software gebaseerd zijn. Dat is bij mij dus voorlopig "n.v.t." omdat ik niet direct over zal gaan naar nieuwe software/hardware.. Belangrijk voor mij is om 4x3 dv-avi in een zo hoog mogelijke kwaliteit naar BD compalible bestanden weg te schrijven. Daar had ik nog nauwelijks ervaring in, maar dat vlooi ik wel uit d.m.v. testen... Kortom, evengoed bedankt, maar ik blijf het renderen dan dus (voorlopig) met de oude templates doen die ik wellicht zelf wat aan moet passen!!! En da's best lastig want in een recent verleden heb ik iets dergelijks geprobeerd, maar 4x3 materiaal bleef dan niet volledig "in verhouding".. Je kon zien (vooral bij een UCL bv) dat je hoogte breedte verhouding niet meer klopte... De UCL werd enigszins een "ei" en de rest van het materiaal klopte dus ook niet meer perfect. Ik heb dus in de toekomst wat "uitvlooi" werk te doen. Geeft niet, ik ben er toch nog niet meteen aan toe omdat er nog een aantal HD projecten gaande zijn!!

Overigens is het weer terug renderen van dv-avi naar dv-avi van een gemonteerde video altijd onderhevig aan verlies, dv laat geen smart rendering toe. Of je het nu bij een eerste generatie opslaan ziet of niet, je bent het materiaal achteruit in kwaliteit aan het maken en ook moet er dan weer een slap plaatsvinden naar b.v. mp4 of weer een BD compatible formaat. Die extra slag(en) wil ik juist voorkomen omdat mijn ervaring is dat dv best wel hard in kwaliteit achteruit gaat bij meerdere "slagen". Het is ook eigenlijk jammer dat ik het materiaal niet heb kunnen capturen in een HD formaat zoals mp4 o.i.d, dat had voor te digitaliseren film materiaal (Super8) waarschijnlijk veel betere bestanden opgeleverd dan dat het weggeschreven is naar dv-avi.. Dat is gebaseerd op een gevoel omdat ik filmmateriaal rechtreeks uit de projector veel scherper en mooier vind dan nadat het als dv-avi gerenderd bekeken wordt..

Maar goed, ik heb nu door (was teveel op dv-avi gefocust en had dus niet goed gelezen) dat deze uitvraag bedoeld was voor de nieuwste technieken. Sorry voor mijn quasi domheid! :lol:

Kees
Computer: Gigabyte X58A-UD3R mainboard, Intel I7-950 processor, 8 gb Kingston ram, Nvidia (Gigabyte) 460GTX 1gb videokaart, Win10 64-bit

Camera's: Sony FDR-AX100E, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V12 pro, V14 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

3POINT
Moderator

Berichtdoor 3POINT » 08 mei 2019, 11:08

buskees schreef:Overigens is het weer terug renderen van dv-avi naar dv-avi van een gemonteerde video altijd onderhevig aan verlies, dv laat geen smart rendering toe.

DV-AVI laat juist wel smartrendering toe...dus geen verlies...tenminste als je geen fxen etc toepast.
3POINT, Theo Houben

Recware: GoPro7Black,YI4k+,Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro16/VegasMovieStudio15/PowerDirector16
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti, 1920x1200 display
Playware: Philips 55PFL7108

Marten

Berichtdoor Marten » 08 mei 2019, 11:58

En bovendien Kees, lijkt me de manier zoals ik het altijd gedaan heb aan te bevelen omdat jouw gewenste BD export niet zo heel lang meer zal bestaan, net zoals de apparatuur daarvoor.
Zolang die apparaten niet kapot gaan zul je ze wel kunnen blijven gebruiken maar zoals ik 3 jaar geleden al heb gedaan er ooit een tijd komt dat je ook zult balen van al die overbodige apparaten die met bekabeling en soms kunst- en vliegwerk aan vooral modernere TV's moeten worden aangesloten. Weg al die troep en gewoon een klein hard schijfje met klittenband achter op je TV vastklikken waar mijn hele videogeschiedenis en allerlei speelfilms en series enz. in mp4 formaat met verschillende codecs staan en op ieder moment bekeken kunnen worden wat je ook kiest in het TV menu.
Daarvoor heb ik alle DV AVI video's bewerkt via smartrender tot DV-Avi bestanden in 4:3 en 16:9 en die DV avi met Handbrake laten omzetten naar kwalitatief heel goede mp4's en waar nodig met gebruik van het deïnterlace filter. Kan niet mooier op een grote 4K TV afgespeeld worden.
Je moet dus niet-breedbeeld gewoon laten in SD formaat ipv. daar breedbeeld van te maken.
Vriendel. groet
Marten

Camera: Pan.X900,GoPro7 Black
Desktop:AsR Z270 Pro4, W10, i7 7700K 4.2Ghz,16 DDR4 GB RAM, Gef. GTX 1050 Ti.
Laptop :Asus,W10, i7 7700HQ, 16 GB RAM, GeF. GTX 1050 (2 GB) + Int. HD Graphics (2GB)
TV :LG 4K 55EG960V

3POINT
Moderator

Berichtdoor 3POINT » 08 mei 2019, 12:10

buskees schreef:Het hele spulletje moet wél nog gemonteerd worden en daarna gerenderd om het daarna wederom te archiveren, maar ook om er BluRay's van te maken.

Daar heb ik geen ervaring mee, nog nooit een Bluray gebrand (en zal er ook nooit een branden). Ik speel alles af via de USB-port van mijn TV en dat gaat het beste in mp4. Het enigste wat ik doe is, dat ik daarbij interlaced materiaal (zoals DV, HDV en AVCHD), interlaced laat en niet door Vegas automatisch laat omzetten naar progressief. Hiervoor heeft Vegas geen standaard mp4 rendertemplates, dus maak ik die zelf.
3POINT, Theo Houben

3POINT
Moderator

Berichtdoor 3POINT » 08 mei 2019, 12:26

Marten schreef:Daarvoor heb ik alle DV AVI video's bewerkt via smartrender tot DV-Avi bestanden in 4:3 en 16:9 en die DV avi met Handbrake laten omzetten naar kwalitatief heel goede mp4's en waar nodig met gebruik van het deïnterlace filter. Kan niet mooier op een grote 4K TV afgespeeld worden.

Inderdaad, zo bedoelde ik dat ook. Daarbij maakt Handbrake gebruik van betere deinterlace manieren dan Vegas. Nadeel blijft echter dat het oorspronkelijke i50 materiaal nu p25 wordt, waardoor snelle bewegingen minder vloeiend weergegeven worden. Daarom dat ik i50 ook liever i50 laat. (Dit natuurlijk alleen voor Eigen TV gebruik, voor internet etc is interlaced uit den boze).
3POINT, Theo Houben

vegas_admin
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor vegas_admin » 09 mei 2019, 17:13

Marten schreef:Weg al die troep en gewoon een klein hard schijfje met klittenband achter op je TV vastklikken waar mijn hele videogeschiedenis en allerlei speelfilms en series enz. in mp4 formaat met verschillende codecs staan en op ieder moment bekeken kunnen worden wat je ook kiest in het TV menu.

Een andere manier is om gebruik te maken van een NAS. Deze heb ik op mijn werkkamer staan en is via een ethernetkabel aan mijn router verbonden. Voordeel hiervan is dat je ook via wifi, naast het afspelen op de TV, alle zaken ook op een tablet/smartphone kan afspelen via een speciale app. Wifi is uiteraard beveiligd, dus geen pottenkijkers van buitenaf.
Met vriendelijke groet,

Aat

buskees

Berichtdoor buskees » 13 mei 2019, 23:57

Dat ik indertijd nog met PS monteerde, kon dv-avi niet ge-smartrenderd worden bij mijn weten. Bij elke bewerking en opslag van het bewerkte avi-materiaal zag ik met lede ogen de kwaliteit achteruit gaan. Eerst zag je dat aan het materiaal dat bewerkt was, waar b.v. tekst op geplaatst werd (deze werd "waterig", onscherp op de tekstranden) en vervolgens na een paar "generaties" opslaan nam ook de scherpte van het beeld af en werd het materiaal ook blokkiger. Daarom ben ik er nooit mee verder gegaan. Overigens kon MPEG2 bij mijn weten wél weer smart gerenderd worden! De reden dat ik tussentijds de boel telkens opnieuw opsloeg als dv-avi was omdat Studio zo extreem veel crashte en je anders telkens opnieuw mocht beginnen! Dit is mijn ervaring daarmee, maar dat zou natuurlijk met Vegas wellicht wél kunnen, daar heb ik me niet in verdiept! Dus dat zal nog moeten gebeuren. En maak je geen zorgen Marten, 4x3 laat ik 4x3 hoor, geen haar op mijn kale bolus die er aan denkt om dat te wijzigen! En interlaced blijft interlaced, maar dat is voor Bluray ook al zo.. En als ik dat avi smartrenderen onder de knie heb in Vegas, dan is een volgende optie i.d.d. ook opslaan als avi en daar met Handbrake .mkv's van maken om op stick op tv te kunnen afspelen. Heb je nog de mogelijkheid om er schakelbare ondertitels bij te zetten! Gelijk ook een mooie backup opslag!

Overigens, iedereen zijn eigen idee over opslag he! Ik heb ook erg nare ervaringen met harde schijven.. Gecrashte schijven hebben me al meer dan 200 gb onherstelbaar verlies van video opnamen opgeleverd... En dat heeft me HDD's nou niet bepaald "veilig" doen vinden, en ook een NAS is feitelijk een HDD... Ik geloof ook niet dat Bluray volledig zal verdwijnen, de schijven zijn nog altijd te koop en de spelers en branders ook!! Het is wel een klap minder erken ik, maar dat heeft, denk ik, meer te maken met filmdiensten zoals Netflix, HBO etc... Films op Bluray zijn idd niet meer zo dik gezaaid. Zoals ik al zei, ieder zijn ding, voor mij is BD veilig én nog steeds "charmant". En met Bluray is een backup van een video/film (met menu) gemaakt voor minder dan een euro.. Ik heb in elk geval voorlopig lege Bluray's zat! Eerlijk gezegd kan het me ook niet schelen of het "uit de tijd" is, ik blijf het zeker doen, en ben er blij mee! Gezien mijn leeftijd denk ik ook niet dat ik het allemaal nog voor "een ander" zal moeten doen, en het afgemonteerde materiaal staat als backup ook nog eens op zo'n verfoeide HDD :D (Dat gaat door de tips hier die ik gerust wel ter harte neem dus .mkv worden via Handbrake)... Maar als ik tijd heb ga ik zeker eens kijken hoe dat smartrenderen met avi werkt in Vegas!! (cursuuuuuus :lol: ;) )

Eerst nu maar weer nieuw materiaal schieten van (hoe saai ;) ) weer een vakantie op mijn geliefde Kreta!!

Kees
Computer: Gigabyte X58A-UD3R mainboard, Intel I7-950 processor, 8 gb Kingston ram, Nvidia (Gigabyte) 460GTX 1gb videokaart, Win10 64-bit

Camera's: Sony FDR-AX100E, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V12 pro, V14 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

Terug naar “Hardware en nieuwtjes”