Settings in Dolby Digital AC-3 Studio
- Roland W.V.A. van Os
- Contacteer:
Settings in Dolby Digital AC-3 Studio
Mede forum-leden;
Na het bestuderen van de diverse Video-T&T van ons mede-forum-lid, ben ik bezig geweest om de VIDEO en de AUDIO appart te renderen (render as...).
Voor video dus de MainConcept MPEG-2 met een CBR van 9,800,000 bps (9,8Mbps).
En voor audio dus de Dolby Digital AC-3 Studio.
Alleen heeft het geluid een instelling van 192 Kbps.
Stel dat ik dit een stapje hoger (224 Kbps) wil hebben???
In tegenstelling tot de Video kan ik de Audio NIET aanpassen????
De uit-eindelijke DVD moet dus de Video een CBR van 9,8Mbps en een audio van 224Kbps hebben....
Na het bestuderen van de diverse Video-T&T van ons mede-forum-lid, ben ik bezig geweest om de VIDEO en de AUDIO appart te renderen (render as...).
Voor video dus de MainConcept MPEG-2 met een CBR van 9,800,000 bps (9,8Mbps).
En voor audio dus de Dolby Digital AC-3 Studio.
Alleen heeft het geluid een instelling van 192 Kbps.
Stel dat ik dit een stapje hoger (224 Kbps) wil hebben???
In tegenstelling tot de Video kan ik de Audio NIET aanpassen????
De uit-eindelijke DVD moet dus de Video een CBR van 9,8Mbps en een audio van 224Kbps hebben....
PC: I7-3770, 6GB-ram, Win10 , Intel HD Graphics 4000 , LG BH16NS55 brander
DSLR: Sony A57/A68
NLE: Via Pinnacle Studio 9.3.2 naar VEGAS MOVIE STUDIO HD PLATINUM 11.0
Re: Settings in Dolby Digital AC-3 Studio
Ik vrees dat dat een van de verschillen is t.o.v de pro versie van de AC3 codec. Bij mij kan ik de instellingen van de Studio versie van de AC3 codec ook niet handmatig aanpassen, terwijl dat wel kan met de pro versie van de ac3 codec.
Bedenk wel dat dit niet de officiele DVD specs zijn, hierdoor kan het heel goed zijn dat je uiteindelijke DVD niet overal afspeelbaar is. Als beginner adviseer ik je dringend om video en audio niet apart te renderen op de manier zoals in de Video T&T wordt voorgesteld. Gebruik liever de optie Make DVD, hier rendert VMS automatisch de benodigde bestanden met de standaard instellingen (6,0 Mbps VBR voor video en 197 Kbps voor audio) voor DVDA. Je zult verstelt staan welke kwaliteit deze instellingen opleveren.Roland W.V.A. van Os schreef:De uit-eindelijke DVD moet dus de Video een CBR van 9,8Mbps en een audio van 224Kbps hebben....
3POINT, Theo Houben
Recware: DJI Osmo Pocket/Mavic Mini, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909
Software: VPro365+Vegasaur, PD365, DR18
Hardware: i9 10900k,32GB,RTX2080super
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108
Als maker van die T&T zie ik het dringende van dit advies niet zo, wel het gemak van de wizzard.3POINT schreef: Als beginner adviseer ik je dringend om video en audio niet apart te renderen op de manier zoals in de Video T&T wordt voorgesteld. Gebruik liever de optie Make DVD, hier rendert VMS automatisch de benodigde bestanden met de standaard instellingen (6,0 Mbps VBR voor video en 197 Kbps voor audio) voor DVDA. Je zult verstelt staan welke kwaliteit deze instellingen opleveren.
Zoals hier al eerder diverse keren besproken is, zou ik wel dringend adviseren de standaard templates te gebruiken zoals in die video wordt voorgesteld.
Dit zijn exact dezelfde instellingen die de wizzard ook gebruikt ( weliswaar met 192 ipv. 197 Kbps voor de AC3 ).
Dat ik dat voorstel doe, komt omdat de instructie ook geschikt moet zijn voor DVDA en VPro en dat programma heeft geen wizzard.
Verder heeft de gekozen werkwijze een visionaire component omdat de wizzard van VMS 11 geheel veranderd is waardoor nieuwe gebruikers met VMS 11 er helemaal niks meer van gesnapt zouden hebben.
Ik ben overigens wel heel benieuwd of daar een bijzondere reden voor is anders dan een Pinnacle Studio verleden.Roland W.V.A. van Os schreef:De uit-eindelijke DVD moet dus de Video een CBR van 9,8Mbps en een audio van 224Kbps hebben....
Heb dit net even getest met VMS11, je hoeft zelfs absoluut geen kennis van DVDAS te hebben om mbv de wizard in VMS11 een DVD met menu in DVDAS te bakken. Daarom geldt mijn advies des te meer om de wizard te gebruiken en niet zelf apart de benodigde audio en video bestanden te gaan renderen, termeer omdat je zelf aangeeft om niet aan die standaard templates te gaan prutsen. Waardit toe dit kan leiden hebben we al vaak genoeg hier gezien.Marten schreef:Verder heeft de gekozen werkwijze een visionaire component omdat de wizzard van VMS 11 geheel veranderd is waardoor nieuwe gebruikers met VMS 11 er helemaal niks meer van gesnapt zouden hebben.
Niks dan lof voor je Video T&T, maar zoals bekend bestaat er ook voor Vpro een gratis scriptje van FASST waarmee je de benodigde bestanden eenvoudig kunt renderen.
Het zit er gewoon bij de ex Pinnacle Studio gebruikers ingebakken om te kiezen voor de beste kwaliteit en niet voor standaard kwaliteit, ondanks dat de standaard kwaliteit van VMS meer kwaliteit biedt dan de beste kwaliteit van Pinnacle Studio.
ps het is inderdaad natuurlijk 192 KBps en niet 197, tiepvoutje...
3POINT, Theo Houben
Daar gaat het niet om Theo.3POINT schreef:Heb dit net even getest met VMS11, je hoeft zelfs absoluut geen kennis van DVDAS te hebben om mbv de wizard in VMS11 een DVD met menu in DVDAS te bakken.Marten schreef:Verder heeft de gekozen werkwijze een visionaire component omdat de wizzard van VMS 11 geheel veranderd is waardoor nieuwe gebruikers met VMS 11 er helemaal niks meer van gesnapt zouden hebben.
In een geschreven tutorial is een wizzard een wizzard tenzij je screenshots gebruikt, maar als je in een VIDEO tutorial het gebruik van een bepaalde wizzard laat zien vindt de meestal visueel ingestelde bekijker daarvan niets terug in een qua lay out totaal andere wizzard.
Gevorderden hebben meestal aan een half woord genoeg, maar absolute beginners niet.
En voor de laatste categorie maak ik die video's.
We raken overigens off-topic.
En Sony die wizards....Marten schreef:Gevorderden hebben meestal aan een half woord genoeg, maar absolute beginners niet.
En voor de laatste categorie maak ik die video's.
3POINT, Theo Houben
- Roland W.V.A. van Os
- Contacteer:
't Is idd. nog een over-blijfsel uit het PINNACLE-tijdperk.3POINT schreef: Het zit er gewoon bij de ex Pinnacle Studio gebruikers ingebakken om te kiezen voor de beste kwaliteit en niet voor standaard kwaliteit, ondanks dat de standaard kwaliteit van VMS meer kwaliteit biedt dan de beste kwaliteit van Pinnacle Studio.
Daar was mijn instelling om een DVD te branden altijd: CBR en dan 8Mbps.
Als ik dan de DVD afspeelde met Power-DVD dan stond er bij het geluid: Dolby 2.0 224kbps.
En vandaar ook mijn vraag . . .
Die CBR komt voort uit het feit dat ik ooit eens ergens heb mogen lezen dat (sommige) DVD-spelers liever een CBR dan een VBR hebben.
En aangezien DVD-Architect Studio een CBR van 9,8Mbps kan halen . . . . dacht ik..... Hoe meer hoe beter (waarschijnlijk niet dus)..
Overigens vind ik de beeld-kwalitiet die VMS 11 aflevert met een VBR inderdaad vele malen beter dan die oude PS9+ . . . .
PC: I7-3770, 6GB-ram, Win10 , Intel HD Graphics 4000 , LG BH16NS55 brander
Door VBR te gebruiken ipv CBR wordt de beeldkwaliteit niet minder, de benodigde opslagruimte is alleen minder omdat die efficienter gebruikt wordt.
3POINT, Theo Houben
Sommige (oudere) DVDspelers hebben moeite met bitrates die hoger dan 8.0 Mbps zijn.Roland W.V.A. van Os schreef: Die CBR komt voort uit het feit dat ik ooit eens ergens heb mogen lezen dat (sommige) DVD-spelers liever een CBR dan een VBR hebben.
En aangezien DVD-Architect Studio een CBR van 9,8Mbps kan halen . . . . dacht ik..... Hoe meer hoe beter (waarschijnlijk niet dus).. .
3POINT, Theo Houben