"Probleem"
De praktijk is vaak, althans bij mij, dat je eerst je videobestanden vanuit de mediapool op je tijdlijn plaatst en de tijdlijn "grof" bewerkt.
Met grof bedoel ik slechte scenes verwijderen en scenes inkorten tot de essentie.
Als je daarna verder gaat met "grof" monteren ontstaat soms de behoefte om een selectie van de events te stabiliseren.
Dit is echter niet mogelijk op de tijdlijn aangezien "Sony (VEGAS) Stabilizer" een "media effect" is.
Ook als je vooraf alle video media of een selectie van video media stabiliseert heeft dit nadelen:
- complete analyse van gehele media bestanden terwijl er uiteindelijk op de tijdlijn maar een gedeelte nodig is (duurt lang)
- per mediabestand handmatig op de "Apply" knop drukken van het effect en wachten totdat de analyse gereed is.
- terugplaatsen op de tijdlijn en eventueel opnieuw inkorten van de gestabileerde versies van je video bestanden.
Een en ander is tijdrovend in die zin, dat er steeds handmatige acties nodig zijn en je dus niet bij in de tussentijd koffie kunt gaan drinken of de analyse 's nachts automatisch kunt laten uitvoeren (bij grote hoeveelheden)'.
Oplossings richting
3POINT vroeg mij het volgende:
Wat ik bv nog zoek is een manier om van geselecteerde events op de tijdlijn in batch, hiervan subclips te maken en op deze subclips vervolgens na elkaar het MediaFX VEGAS Stabilize toe te passen. Dit zou voor mij een enorme tijdsbesparing zijn. Helemaal mooi zou zijn als dat ik nog in Moviestudio zou kunnen. Denk je dat dit mogelijk en te verwezenlijken is?
Mijn eerste reactie was dat dit waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn. Ik ben hier inmiddels op teruggekomen aangezien het Stabilize effect een OFX effect is. Bij OFX effecten is het mogelijk om de individuele parameters, waaronder de "Apply" knop, vanuit een script te manipuleren. Het lijkt dus mogelijk vanuit Vegas Pro (niet vanuit MovieStudio) door middel van een script.
Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd en een "proof of concept" gemaakt.
Waar ik gebruikers input voor nodig heb, is de beste praktische manier van implementatie.
Dit heeft ook te maken met de verschillende werkwijzes bij het monteren.