interferentie?

Algemene zaken, op- of aanmerkingen
Frank i

Re: interferentie?

Bericht door Frank i »

3POINT schreef:
15 jul 2020, 15:12
Als ik het goed begrijp heb je op je HD(ready)TV er last van en op je UHDTV niet (of andersom)?
nee, op de UHDTV was het zelfs nog erger. Op mijn LG en Iiyama monitoren zie je het niet of nauwelijks, op de TV's is het gewoon storend aanwezig.
Ik kan er dus wat aan doen, dankzij jouw tip, maar ik dacht ook dat het misschien een goede testcase zou zijn voor mijn nieuw aan te schaffen TV.
Dacht van hoe minder last, hoe beter de TV. Maar dat zal wel niet kloppen.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Heb er eigenlijk geen verklaring voor omdat ik er zelf ook nooit last van heb. Kun je een fragmentje met het probleem ter beschikking stellen?
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro18+Vegasaur, VegasMovieStudio17, PowerDirector18
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

Frank i

Bericht door Frank i »

3POINT schreef:
15 jul 2020, 17:24
Heb er eigenlijk geen verklaring voor omdat ik er zelf ook nooit last van heb. Kun je een fragmentje met het probleem ter beschikking stellen?
ga ik doen. Ik moet wel even een stukje uit een heel lange scene halen. Ik probeer het vandaag op te sturen.
Fijn als je er naar wil kijken.

Frank i

Bericht door Frank i »

ik heb een stukje, gerenderd met Voukoder.
Wat mij nu opviel is dat als ik het fragment fullscreen op mijn monitor bekijk er nauwelijks moiré te zien is, maar als ik het beeld verklein wordt je er zeeziek van.
Voor alle duidelijkheid, als het bij jou niet te zien is, het zit in de houten vloer, buiten. Gefilmd door dubbel glas. Zal ook niet meehelpen.
Ik hoop dat het versturen werkt, anders doe ik het via Wetransfer.
Moiré.mp4
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

buskees

Bericht door buskees »

Zelfde bij mij hier Frank. Full screen zowat niet aanwezig maar in een venster niet om aan te zien... Ik weet eigenlijk ook niet of dit hetzelfde effect is waar ik wel eens last van heb met b.v. kleine blaadjes.... IK zou het zo 1-2-3 niet weten!! Verversingsfrequentie is hier 60 Hz...

Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/17 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

Frank i

Bericht door Frank i »

ik denk toch dat de combi van dubbel glas en die ribbels in de planken het effect ook versterkt.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Op mijn UHDTV en op mijn FHD monitorscherm ziet het er hetzelfde uit, het valt eigenlijk nauwelijks op als je er niet direct op let. Wat ik me voorstellen kan is dat inderdaad de combinatie dubbel glas (misschien ook nog zonwerend) het Moire effect versterkt. Met al geen probleem om wakker van te liggen, lijkt me. Gewoon deze opname niet gebruiken in de montage mocht het Moire effect te storend zijn.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160

Frank i

Bericht door Frank i »

het was ook meer dat ik er achter wilde komen of het op de ene TV meer optreed dan de andere, Theo. Dus het gaat me niet zozeer om de opname zelf, maar op welk soort scherm het moiré effect storend zichtbaar is.
Aangezien ik aan het kijken ben voor een nieuwe TV zijn er misschien specs zijn waar ik op moet letten, wat dit betreft.
In ieder geval dank dat Kees en jij er naar hebben willen kijken, en ik weet nu tenminste een methode om het effect te verminderen met gaussian blur, mocht dat nodig zijn.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Ik heb je opname mbv Gaussian blur ietsje onscherp gemaakt maar had de indruk dat daardoor het Moire effect zelfs nog versterkt werd ipv minder.
3POINT, Theo Houben

Frank i

Bericht door Frank i »

3POINT schreef:
16 jul 2020, 17:17
Ik heb je opname mbv Gaussian blur ietsje onscherp gemaakt maar had de indruk dat daardoor het Moire effect zelfs nog versterkt werd ipv minder.
OK, ik zal er binnenkort ook nog eens mee aan de gang. Ik wist niet eens wat gaussian blur was.
Inmiddels heb ik gehoord dat het dubbele glas twee verschillende coatings had, niet alleen zonwerend, maar ook zelfreinigend.......
Kan me goed voorstellen dat dat de oorzaak is. Normaal heb ik dit nooit zo sterk, dit effect.
Al met al toch weer wat geleerd en ik denk nu ook dat dit effect op alle TV's te zien zal zijn. Hoef ik daar ook geen rekening mee te houden bij mijn keus!

Plaats reactie