interferentie?

Algemene zaken, op- of aanmerkingen
Frank i

interferentie?

Bericht door Frank i »

weet iemand dit: soms heb je bij bepaalde opnamen (in dit geval een langzame pan langs vlonderhout met ribbeltjes er in) dat er zo'n raar patroon ontstaat. Vergelijk het met als je door twee lagen horrengaas heen kijkt. Hopelijk weten jullie wat ik bedoel.
Ik meen dat het interferentie genoemd wordt. Veel technische verhandelingen hierover op internet, maar niet m.b.t. video.

Ik heb een opname waar dit op te zien is, tenminste, op mijn monitor niet, maar op verschillende TV's wel.
Weet iemand waar 'm dat aan ligt? Aantal fps? Bitrate? Aantal Hz van het TV scherm? Is het te voorkomen door andere instellingen te kiezen?
En vooral welke TV's zullen er minder last van hebben? Heeft dat te maken met het aantal Hz van het scherm?
Ik snap niet goed waarom een monitor er geen last van heeft en een TV wel.
Hieronder de gegevens van de opname.
Frank
Aantekening 2020-07-14 101452.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

buskees

Re: interferentie?

Bericht door buskees »

Op zich wel raar dat je het alleen op tv ziet Frank. Iedereen heeft daar wel eens last van, vooral naarmate de resolutie toeneemt! Met SD had ik er weinig tot eigenlijk nooit last van, bij HD zie ik het vaker terug en met 4k wordt het naar mijn mening nog wat meer "tricky" omdat het beeld nog scherper wordt. Het technische detail durf ik niet precies te omschrijven, maar het bestaat al eeuwen. Ik kan me herinneren dat de NOB indertijd vroeg, dat wanneer je op opnamen verscheen, je liever om die reden geen shirt met fijne ruitjes aan trok. Ik heb dat zelf meegemaakt! Toentertijd was de oorzaak de resolutie en beeldsoort (PAL) in combinatie met de beeldfrequentie (50Hz).. Ook nu hebben we er nog altijd last van, maar ik zie die "fouten" bij mij zowel op de monitor als op tv. Alleen zal dat misschien bij een tv sneller zichtbaar zijn omdat een monitor vaak weer een hogere resolutie kan weergeven! Ik denk niet dat je het kan voorkomen en zelf maak ik me er niet meer druk om!! Misschien door zo'n shot iets te blurren, maar dat heb ik er niet voor over!!!

Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/17 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

Frank i

Bericht door Frank i »

ja, dat herinner ik me nog, dat je een nieuwslezer of zo had met iets gestreepts aan!

Maar reden dat ik dit vraag is omdat ik aan het kijken ben voor een nieuwe TV en de ene TV er misschien minder last van heeft dan de andere.
Als bv een 100hz tv het wat dat betreft beter doet, heb ik daar best wat meer voor over.
Helaas moet je maar net een winkel zien te vinden waar iemand staat die dat weet.

buskees

Bericht door buskees »

Ik hou het hier in de gaten Frank. Ben niet echt aan een nieuwe tv toe omdat mijn oude nog perfect is (m.u.v. dat hij de Vouk codec niet wil afspelen), maar mocht er nuttige info omtrent die "moiré" bestaan t.o.v. nieuwe tv's neem ik dat zeker mee in een eventuele aanschaf ooit! Maar ik ben bang dat het iets is wat ingebakken zit in de opnamen zelf, en er niets tegen gedaan kan worden!

Succes, Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/17 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Frank i schreef:
14 jul 2020, 10:18
weet iemand dit: soms heb je bij bepaalde opnamen (in dit geval een langzame pan langs vlonderhout met ribbeltjes er in) dat er zo'n raar patroon ontstaat. Vergelijk het met als je door twee lagen horrengaas heen kijkt. Hopelijk weten jullie wat ik bedoel.
Ik meen dat het interferentie genoemd wordt. Veel technische verhandelingen hierover op internet, maar niet m.b.t. video.

Ik heb een opname waar dit op te zien is, tenminste, op mijn monitor niet, maar op verschillende TV's wel.
Weet iemand waar 'm dat aan ligt? Aantal fps? Bitrate? Aantal Hz van het TV scherm? Is het te voorkomen door andere instellingen te kiezen?
Dit noemt men Moire effect. Ontstaat wanneer fijne lijnen in je motief interfereren met de beeldlijnen van je camera of TV/monitor. Kan (achteraf) verholpen worden door een heel lichte (gaussian) "blur" op de betreffende clip toepassen.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro18+Vegasaur, VegasMovieStudio17, PowerDirector18
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

Frank i

Bericht door Frank i »

3POINT schreef:
14 jul 2020, 11:41
Dit noemt men Moire effect. Ontstaat wanneer fijne lijnen in je motief interfereren met de beeldlijnen van je camera of TV/monitor. Kan (achteraf) verholpen worden door een heel lichte (gaussian) "blur" op de betreffende clip toepassen.
Ja, nou herinner ik me die term weer! Goed te weten dat er wat aan gedaan kan worden, maar heb je ook een verklaring waarom ik dat niet zie op mijn monitoren, maar wel op TV's?

Frank i

Bericht door Frank i »

Kees en Theo, in ieder geval bedankt! Nu ik weet hoe het heet, vind ik op Youtube allerlei filmpjes met uitleg.

Frank

kees-duif
Contacteer:

Bericht door kees-duif »

maar heb je ook een verklaring waarom ik dat niet zie op mijn monitoren, maar wel op TV's?
Kan het zijn dat je op je monitoren naar ongerenderde video kijkt en op de TV naar gerenderde video?
Groetjes
Kees van Duijvenbode
http://www.cvd-video.nl

2 x Canon XF100, Canon HV30, GoPro Hero 4, DJI Phantom 3 en DJI Osmo
Sony VAIO PC met Windows 10
Sony VP15 Edit / DVDA 7

Frank i

Bericht door Frank i »

kees-duif schreef:
15 jul 2020, 13:19
Kan het zijn dat je op je monitoren naar ongerenderde video kijkt en op de TV naar gerenderde video?
Nee, ik heb gewoon een fragment direct uit de camera op een usb-stick gebruikt, dus geheel onbewerkt.
Dat was ook de reden waarom ik dacht dat het iets te maken kon hebben met frequentie of zo.
Afgespeeld op mijn 13 jaar oude Sony (HD ready) en op een 100Hz 4K Philips van 2 maanden oud.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Frank i schreef:
15 jul 2020, 14:13
Nee, ik heb gewoon een fragment direct uit de camera op een usb-stick gebruikt, dus geheel onbewerkt.
Dat was ook de reden waarom ik dacht dat het iets te maken kon hebben met frequentie of zo.
Afgespeeld op mijn 13 jaar oude Sony (HD ready) en op een 100Hz 4K Philips van 2 maanden oud.
Als ik het goed begrijp heb je op je HD(ready)TV er last van en op je UHDTV niet (of andersom)?
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro18+Vegasaur, VegasMovieStudio17, PowerDirector18
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

Plaats reactie