Nieuw project met veel video's

Hier kun je alle vragen over Vegas Pro kwijt
Kirsten

Nieuw project met veel video's

Bericht door Kirsten »

Mijn eerste project is uiteindelijk gelukt, maar koste veel tijd. Vegas kon het niet helemaal goed verwerken. Dus daar moet ik nog wat in leren. Ik kan op internet zo geen info hierover vinden. Gezien ik heel veel video's tegelijk wil verwerken en dus werk met veel tracks.

Ik heb een video gemaakt voor mijn koor 16 mensen. Uiteindelijk waren er 13 inzendingen en 1 muziek track. Nu gaan we dat vaker doen, dus ben ik op zoek naar waar gaat het nu fout. Ik wil ook een video maken van mijn andere koor. Daar zitten 100 mensen in. Ik denk dat 75 of zo gaan deelnemen. De video van mijn vorige project waren allemaal gemaakt met een smartphone. Mp4 of MOV bestanden. Nu kreeg ik in mijn vorige project de opmerking dat Vegas niet zo gek is op smartphone video's. Is het dan een idee om alles om te zetten naar bv AVI? En weet iemand een programma daarvoor? Er staan er veel op internet, maar de gratis versies hebben vaak beperkingen. Zoals watermerk of een gedeelte van de video.

Als er 75 mensen mee doet dan heb ik dus 75 video tracks en 75 audio. Dat is een hele kluif. Mijn andere project waren er 13 en dat liep al heel moeizaam. Dus tips zijn zeer welkom. Ook als je toevallig een uitleg ergens weet voor een vergelijkbaar project.

Marten

Re: Nieuw project met veel video's

Bericht door Marten »

Dan zul je eerst moeten gaan aangeven wat moet er tegelijk in beeld zijn op die gemaakte video en waar wordt het bekeken.
Het lijkt mij n.l. ondoenlijk voor een kijker om op 75 verschillende plaatjes binnen 1 beeld te kunnen kijken.

Kirsten

Bericht door Kirsten »

Ja 75 tegelijk in beeld is te veel. Maar bv wel zo'n 24? Ik wil een video die nu ook veel op de tv ziet van mensen die vanuit huis samen een lied zingen en er dan een handje vol mensen in beeld zijn. Je ziet ze nu ook veel van muzikanten. Dus het moet leuk zijn voor de kijker om te zien dat we samen een nummer te gehore brengen. Dus de audio loopt van iedereen. (hoop dat dat leuk klinkt) en in de video steeds stukjes en dan met meerdere te gelijk. In mijn vorige project had ik er max 4 tegelijk in beeld. misschien opbouwen van 8 naar 16 naar 24? De video duurt denk ik zo'n 3 minuten en iedereen moet wel even te zien zijn. De video word denk ik met name gedeeld op Facebook en youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=VN9avg07RQM
https://www.youtube.com/watch?v=0EZ3aKI9ATA
https://www.youtube.com/watch?v=BumCkswUUDA

Marten

Bericht door Marten »

Maak dan een project aan met afmetingen waarin uiteindelijk al die deel videootjes passen en dat is weer afhankelijk of die afzonderlijke beeldjes in landschap ( breedbeeld) of portret mode zijn.
Dan moeten er binnen het beeld bij 24 hoofden 6x4 beeldjes passen horizontaal of verticaal.
Het grootste formaat dat je in Vegas 15 kunt maken (renderen) is een zg 4K bestand en dan is het beste in landschap 3840x2160 pixels.
Dus dat zou het formaat van het eindproduct kunnen zijn.
Verder raad ik je aan hier goed te lezen en in de handleiding hoe je kunt werken met nested vegs. Je zou dan de bovenste rij in deelproject 1 kunnen maken, daarna rij 2 in deelproject 2 ,enz.
Het blijft dan overzichtelijker met max 6 videotracks per project.
Als je een deelproject laadt in het hoofdproject heb je alleen een video en een audio track nodig per deelproject.
Leer en lees ook goed hoe je moet omgaan met de verschillende pan/crop- en motiontrack functies want die zul je nodig hebben.
Succes met de klus.

Kirsten

Bericht door Kirsten »

Dank je wel voor de uitleg. Ik heb verzocht iedereen het in landscape op te nemen. Die deel projecten heb ik uiteindelijk ook gebruikt in mijn vorige project. Ik ga mij daar verder op in lezen.

Ik hoor jou verder niet over de bestanden qua mp4? Zou jij dat dan gewoon zo laten?

Marten

Bericht door Marten »

Kirsten schreef:
30 apr 2020, 13:20
Ik hoor jou verder niet over de bestanden qua mp4? Zou jij dat dan gewoon zo laten?
Daar moet je zeker niks aan veranderen, maar mp4 zegt in principe niks over dat bestand,
De benaming is min of meer een doosje, maar wat er in dat doosje zit zie je aan de buitenkant niet.
Daar kunnen video en audio bestanden inzitten, meestal, maar hoe die gecodeerd zijn kun je alleen maar zien met het gratis progje MediaInfo .
Mocht een gebruikte codec niet kunnen of willen met Vegas dan kun je dat bestand laten converteren naar een juiste mp4 met het gratis progje Handbrake.
Beide progjes zijn uitgebreid voorgesteld op ons forum, doe maar even een zoek.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Volgens mij is het nergens voor nodig om een eindproject in 4k te maken, maakt het alleen maar nog stroperiger. Volgens mij is voor publicatie een HD project meer als voldoende. Een raster in 6x4 kun je in de preview instellen.
Untitled.png
Als je dan even rekent blijft er voor elke video een hokje van 320x270 pixels over. (1920:6 en 1080:4).
Nu kun je wel beginnen om elke smartphone video in de oorspronkelijke resolutie in dit project te brengen, die vervolgens te gaan croppen en verkleinen totdat deze in dat hokje past, maar dan loop je al snel tegen de grenzen van Vegas en je PC aan (zoals je met je vorige project al zag) met 24 van zulke sporen. Ook gaan klooien met deel vegs lost dit niet op, integendeel.
Beter is gewoon eerst elke smartphone video in een apart project met projectinstelling 320x270 te croppen en vervolgens naar 320x270 te renderen.
Untitled2.png
Dit doe je voor elke video, 24 keer dus.
Vervolgens importeer je die 24 videos in je eindproject met het 6x4 raster.
Hier een voorbeeldje met 3 videos.
Untitled3.png
Met Trackmotion van elk videospoor verklein je eerst de video (waarde 270 voor hoogte invullen) vervolgens het raster op 24 instellen en snapping activeren. Het plaatsen van de video in het juiste hokje is daarna zo gepiept. Ook zal het previewen en renderen zal veel beter en sneller gaan. Het zal desondanks nog een hele klus blijven, vooral ook om alles synchroon te krijgen. Maar je hebt nu wel een preview die werkt, alhoewel bij 24 sporen zal dat ook op deze manier een probleem kunnen worden, wat op te lossen is door reeds gesychroniseerde sporen tijdelijk te "muten".
Succes verder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro17+Vegasaur, VegasMovieStudio17, PowerDirector18
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

micky
Moderator
Contacteer:

Bericht door micky »

Zo een hele klus en perfecte tips erbij gekregen. Succes!
Sony Movie Studio 13 Vegas Pro 13 Vegas Pro 14 Suite Vegas Pro 15, Vegas Pro 16, Vegas Pro 17.
i7 4970K, 16GB, GTX970 4GB, windows 10 + i7 8700k,16GB,GTX1080 8GB, Windows 10.
Camera: Panasonic AG-AC30, Panasonic HC-X1, DJI Osmo Pocket, Sjcam Sj4000.

buskees

Bericht door buskees »

3POINT schreef:
30 apr 2020, 14:00
Het zal desondanks nog een hele klus blijven, vooral ook om alles synchroon te krijgen.
Er is ook een bruikbare plugin voor Vegas om te synchroniseren, "Plural Eyes".... Het is alleen niet gratis en ik heb ook geen idee hoeveel sporen je er mee kunt synchroniseren!! Maar het zou je zomaar een berg werk kunnen schelen...

Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/17 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

micky
Moderator
Contacteer:

Bericht door micky »

Synchroniseren zit ook wel in multicam maar werkt niet altijd zoals je zou verwachten. Ik doe het met de hand en maak van de gesynchoniseerde events een group. (zo blijven ze mooi onder of boven elkaar staan met de gesynchroniseerde audio).
Sony Movie Studio 13 Vegas Pro 13 Vegas Pro 14 Suite Vegas Pro 15, Vegas Pro 16, Vegas Pro 17.
i7 4970K, 16GB, GTX970 4GB, windows 10 + i7 8700k,16GB,GTX1080 8GB, Windows 10.
Camera: Panasonic AG-AC30, Panasonic HC-X1, DJI Osmo Pocket, Sjcam Sj4000.

Gesloten