Investeren: een nieuwe videocamera.

Hier kan worden gediscussieerd over camera's en de daarbij behorende zaken.
PatrickV

Investeren: een nieuwe videocamera.

Bericht door PatrickV »

Beste forumleden,

Ik ben sinds februari voor mezelf begonnen (naast m'n studie) en dit gaat bijzonder goed. Ik richt me vooral op het bedrijven segment en dan voornamelijk op de bedrijfspromo's en in de toekomst ook meer op evenementen.

Tot voor kort filmde ik alles met een consumentencamera, maar nu ik ook grotere klanten tot mijn portfolio mag rekenen kan dit uiteraard niet meer. Daarom wil ik nu de omslag maken naar verdere professionaliteit met een (semi-) prof. videocamera.

Ik heb een aantal wensen/beperkingen:

- Goede prijskwaliteit/verhouding
- Kwalitatief goede beelden, ook bij weinig omgevingslicht
- Eenvoudig in gebruik (zonder veel aan te passen toch goede beelden te kunnen schieten)
- Full HD
- Ik monteer -vanzelfsprekend- met Sony Vegas 10
- Budget: +- €2.500,- (inclusief statief en eventuele andere benodigheden) Mag wel iets duurder uitvallen!

Jullie merken waarschijnlijk aan mijn toelichting dat mijn echte kennis van videocamera's nog een beetje beperkt is. Daarom hoop ik ook dat jullie me enkele bruikbare tips kunnen geven. Ik heb zelf al gekeken naar de Sony HXR-MC50E en de JVC GY-HM100.

Ik ben benieuwd!

Marten

Re: Investeren: een nieuwe videocamera.

Bericht door Marten »

Kan niemand hier Patrick een aantal tips geven?
Helaas heb ik geen ervaring in het Pro, semi Pro of Prosumer segment, maar ik weet dat hier een aantal mensen zijn die in ieder geval prosumer apparatuur hebben.
In het verleden heb ik van hen wel eens tips, aanbevelingen e.d. gelezen.
Misschien kan Patrick een beetje geholpen worden met tips hoe hij zijn ambities, wensen en budget wellicht wat beter op elkaar kan laten aansluiten.
Komop Kees, Henk, VideJo :D

VideJo

Bericht door VideJo »

PatrickV schreef:- Full HD
Ik heb een Sony HDR FX1000 en dat is een HDV (prosumer-)camera. Aangezien ik het daar voorlopig bij wil houden, volg ik de ontwikkelingen mbt prosumer (AVC)HD camera's niet.
PatrickV schreef:- Kwalitatief goede beelden, ook bij weinig omgevingslicht
De FX1000 is daarin uitmuntend.
PatrickV schreef:- Ik monteer -vanzelfsprekend- met Sony Vegas 10
Ik ook.
PatrickV schreef:- Budget: +- €2.500,- (inclusief statief en eventuele andere benodigheden) Mag wel iets duurder uitvallen!
De FX1000 kost echter ongeveer €3000.
PatrickV schreef:- Eenvoudig in gebruik (zonder veel aan te passen toch goede beelden te kunnen schieten)
Dat kan met een FX1000.
Camera: Canon XA20
Software: Vegas Pro 13.0, Movie Studio Planinum 16.0
Moderboard: S1150-Z97-D3H; i7
W10 Home, 8GB RAM

kees-duif
Contacteer:

Bericht door kees-duif »

Patrick, als je je gaat richten op bedrijfs promo's moet je denk ik in veel meer investeren dan in een camera en statief. Ik zou niet graag aan zo'n opdracht beginnen zonder mijn:
- Lampen/statieven/softboxen
- Draadloze microfoons
- extra audio recorder
- Externe monitor
- Dolly
- Slider

Nou heb je dat natuurlijk niet allemaal ineens nodig, ik heb er ook 3 jaar over gedaan om aan te schaffen wat ik nu heb, maar bedenk dat je behalve een fatsoenlijke camera wel minimaal meteen een zeer goed statief (en die kosten een hoop geld), wat licht en een goeie externe microfoon moet hebben. Elke videoproductie staat of valt met fatsoenlijk geluid maar bij een bedrijfspromo is matig geluid dodelijk.
En een camera kan nog zo "low-light ongevoelig" zijn, je zal toch altijd wat licht nodig hebben om je onderwerp(en) fatsoenlijk uit te lichten.

Waar ik naar toe wil is eigenlijk het advies om een niet te dure camera te nemen en meteen wat te investeren in randapparatuur. Je zou kunnen overwegen te beginnen met een 2e hands HDV camera. En dan denk ik aan een Sony FX1000 zoals Jo heeft, of een Canon XHA1 o.i.d. Vooral die laatste wordt nogal eens als occasion aangeboden. Dan heb je in ieder geval breedbeeld HD materiaal, wat me wel een minimale eis lijkt, maar dan hou je mogelijk nog wat van je €2500,- + over. Nadeel zou kunnen zijn dat die camera's nog werken met tape en hoewel dat betekent dat je tijd moet steken in het capturen heeft dat 2 voordelen: je PC hoeft niet zo'n vreselijk monster te zijn als bij AVCHD materiaal en als je jezelf dwingt om bij het capturen mee te kijken, heb je meteen alvast het geschoten materiaal in je hoofd. Dat helpt (mij) enorm bij het monteren.

Wil je toch een nieuwe camera dan zou ik eens kijken naar de Canon XA10. Een camera die erg goed uit de testen komt, een goede low-lilght performance heeft, Pro audio voorzieningen en voor een prijs waarbij er nog voldoende over blijft voor andere zaken.

Suc6 en als je nog verdere vragen hebt dan roept u maar.
Groetjes
Kees van Duijvenbode
http://www.cvd-video.nl

2 x Canon XF100, Canon HV30, GoPro Hero 4, DJI Phantom 3 en DJI Osmo
Sony VAIO PC met Windows 10
Sony VP15 Edit / DVDA 7

PatrickV

Bericht door PatrickV »

Bedankt Marten, voor de kick ;)

Ik begrijp het Kees. Ik wil dan ook starten met een camera, een goed statief en een goede externe microfoon.
Daarna wil ik het steeds iets uitbreiden.

Ik heb een behoorlijke pc staan, dus werken met AVHCD is geen probleem voor mij. Heeft ook mijn voorkeur boven tape, trouwens.
Er is mij ook geadviseerd eens naar DSRL camera's te kijken. Een Canon EOS 5D. Geeft schitterende beelden.

Hoe staan jullie hier tegenover?

kees-duif
Contacteer:

Bericht door kees-duif »

Met een DSLR heb ik geen ervaring. Die heb ik niet. Ik weet dat zo'n camera hele mooie beelden kan maken maar ik weet ook dat zo'n DSLR heel veel beperkingen kent t.o.v. een standaard Cam.
Groetjes
Kees van Duijvenbode
http://www.cvd-video.nl

2 x Canon XF100, Canon HV30, GoPro Hero 4, DJI Phantom 3 en DJI Osmo
Sony VAIO PC met Windows 10
Sony VP15 Edit / DVDA 7

Henk

Bericht door Henk »

Ik heb wel een dslr. De 550D van Canon. Deze maakt hele mooie plaatjes maar ........het vergt een tamelijk aangepaste filmwijze. Denk niet dat er zomaar even mee weg komt. In de eerste plaats is er geen autofocus zoals op een gewone videocamera. Scherpstellen doe je handmatig of via een scherpstelknop maar als je dat tijdens het filmen doet zul je merken dat dat scherpstellen een slechte optie is (veels te traag) Daar is een gewone camera stukken beter in.
En in full-HD is 50i (nog) niet mogelijk. Wel in een minder hoge resolutie maar als je volledige scherpte wilt hebben dan ga je natuurlijk voor full HD (1920x1080) Door in 25P te filmen zul je bewegingen van je camera (pannen en tilten) soms wat schokkend ervaren. Groot voordeel van de DSLR is de verwisselbaarheid van lenzen. Maar wil je echt topproducten dan zul je, zeker bij de 5D diep, heel diep in de buidel moeten grijpen omdat de 5D een fullframe body is. Daar heb je dus geschikte lenzen voor nodig en die kosten een klein vermogen. Een 7D of 550D is daar wat minder stringent in omdat deze een cropfactor kennen.
En nog 1 heel belangrijk nadeel van de DSLR is zijn ergonomie. Voor filmen heb je bijvoorbeeld een Z-finder nodig en een schouderstatief om goed stabiel te kunnen filmen. Of een 7"HD TFT scherm. Tevens voor het scherpstellen is een followfocus een must eigenlijk.

(Mocht 1 van de termen je niet duidelijk zijn dan kun je het woord in google opzoeken)
Ik wil je een DSLR niet uit je hoofd praten maar eerlijk gezegd is het filmen niet altijd een pretje. De videocamera is voor het gewone werk gewoon beter geschikt, maar met een DSLR kun je wel hele erge mooie beelden maken.
Vriendelijke groeten
Henk
Pc: intel i7, 12 GB intern, NVidea GTX460, Win7 64Bits
NLE: Vegas Pro 8/9/10/11/12/13/14
, PluralEyes 2.0

PatrickV

Bericht door PatrickV »

Henk, je bent niet de enige die het me niet echt zou adviseren.
Laatste dagen heb ik via internet, speciaalzaken en mensen uit de branche meer geluiden gehoord dat DSLR wellicht niet echt geschikt is voor mij.

Ik zal dan toch me wat meer moeten orienteren op de 'gewone' videocamera. M'n budget heb ik iets verruimd (€3000,- inclusief met wat randapparatuur).
Liefst wel bij een winkel (met het oog op de BTW). Welke camera's zijn dan interessant?

Henk

Bericht door Henk »

Als het je te doen is om bedrijfsmatige aankoop kun je net zo goed ook van een particulier kopen. Je moet alleen van hem/haar een nota hebben. BTW kan dan niet verrekend worden maar dat hoeft toch niet echt een bezwaar te zijn. Een tweede hands als de FX1000 of XHA1 zou een mooie camera zijn maar persoonlijk heb ik het niet meer op tape sinds ik met SDXC kaartjes werk.
Vriendelijke groeten
Henk
Pc: intel i7, 12 GB intern, NVidea GTX460, Win7 64Bits
NLE: Vegas Pro 8/9/10/11/12/13/14
, PluralEyes 2.0

PatrickV

Bericht door PatrickV »

Nou de BTW is voor mij als starter wel interessant, Henk. Niet om de laatste plaats om de zogenaamde KOR.

Ik heb het ook niet op tape. Voor mij heeft kaartjes ook de voorkeur.
Opzich is 2e hands geen punt, maar dan wil ik wel een zakelijke transactie.

Is die JVC GY HM100 niets? Ik lees op internet best goede verhalen over deze camera. En deze past, met randaparatuur, prima binnen mijn budget.

Plaats reactie