Sony FDR-AX53 4K Camcorder

Hier kan worden gediscussieerd over camera's en de daarbij behorende zaken.
buskees

Re: Sony FDR-AX53 4K Camcorder

Bericht door buskees »

Ook ik heb je 2 filmpjes bekeken Wim en ook ik kom tot dezelfde conclusie als Theo. Er is niets wat jouw footage een ander beeld geeft dan andere 4k25p camera's. Het beeld is zeer goed vergelijkbaar met hetgeen wat uit mijn AX100 komt. Ik zie geen c-mos sensor "wobble" waardoor je dat zou moeten corrigeren. Het enige wat ik zie zijn dezelfde dingen die ik ook met mijn camera zie, namelijk het schokkerige tijdens het (te snel) pannen wat ten gevolge van het 25p systeem in 4k vooral erg goed zichtbaar is.. Je zegt het zelf al: als de camera stil staat is alles (ook wat in beeld beweegt) retescherp! Zodra je gaat pannen wordt het schokkerig. Dat is nu eenmaal inherent aan het feit van de 25P framerate. Dat is ook de reden dat ik "poeper" op het feit dat er geen 50P firmwareupgrade meer komt van Sony, wat ik erg jammer vind. Maar stellen dat Sony een slechte sensor in de AX53 heeft gezet gaat me toch echt te ver! Er is met die sensor helemaal niks mis. Jij maakt dezelfde "fouten" die ik ook maakte met mijn AX100, namelijk je pant te veel en te snel. En je hebt de neiging (die ook ik echt had hoor) om veel te veel in 1 shot te willen laten zien! Dat pannen en zoomen wordt gewoon (ook als je het goed doet) veel te veel gebruikt. Je kan veel beter meerdere stilstaande (deel)shots maken van hetgeen wat je wilt laten zien en die dan achter elkaar monteren. Dat kijkt ook veel dynamischer en prettiger. Natuurlijk moet pannen en zoomen in voorkomende gevallen ook kunnen maar dan moet je wel Theo zijn tips in ogenschouw nemen t.a.v. de sluitersnelheid en de snelheid m.b.t. het pannen (en eventueel zoomen, maar daar heb je minder last mee). Ik heb al die "fouten" ook gemaakt en teveel, maar nu ik die DJI Osmo heb, kom ik er achter dat overdadig heen en weer gaan met de camera en veel zoomen super irritant is. Tijdens het monteren van wat oudere opnamen loop ik inwendig af en toe verschrikkelijk tegen mijzelf te vloeken omdat ik in veel shots plotseling begin te zoomen of pannen en dan kan ik er niets mee in de montage!! En ik ben eigenlijk gewoon maar een vakantiekiekjes filmer! Ik doe niks "professioneel"!!

Je zult je aan moeten leren dat het teveel in 1 shot willen laten zien alleen maar irritante beelden oplevert en technisch ook nog eens de beperkingen van je camera blootlegt! Mijn AX100 heeft t.o.v. de jouwe 1 significant groot voordeel en dat zijn die instelbare ND filters waardoor ik eigenlijk meer speelruimte heb met de sluitersnelheid, vooral op zeer heldere dagen. Jij zou dat kunnen oplossen door schroefbare ND filters aan te schaffen... Maar misschien nóg belangrijker: probeer echt eens minder te pannen en datgene wat je in beeld wilt laten zien in meerdere opeenvolgende shots (mss ook vanuit iets andere standpunten wat het kijken naar de montage dynamischer maakt) op te nemen en te monteren. Je zult zien dat je jezelf gaat overstijgen en weinig tot geen last meer zal hebben van het "schokkerige" van de 25P pans in 4K. Juist in 4K valt dit nog meer op als in SD of ook HD omdat de beelden zo scherp zijn en de overgang van de beeldjes in 25P dus ook meer opvalt alsof het "springt"... Bij 50P heb je voor hetzelfde overzicht het dubbele aantal beeldjes (wat eigenlijk fotootjes zijn). En uiteraard is dat een stuk rustiger in beeld. Ik prefereerde voorheen ook 50i (50 halvebeeldjes p.s.) omdat ook dat een vloeiender beeld gaf. Je kan er met je camerainstellingen zelfs mee experimenteren. Ook jij kan kiezen voor b.v. AVCHD die veel meer custom instellingen toestaat zoals 50i (en bij mij zelfs 50P in HD) Maar 50i is toch weer onscherper dan 25 of 50P... Het zijn keuzes die je maakt! Zo ook of je in 4K of HD filmt..... Want ook dát kan met de AX53...

Met jouw camera is niks mis Wim, en ik ben bang dat Sony dat ook (terecht) terug zal communiceren.. Sony zou zich voor mij wél onsterfelijk maken door dergelijke mooie en goede camera's alsnog te voorzien van een 50P framerate in 4K via een firmwareupdate, ook voor mijn camera, maar ik ben bang dat die niet meer gaat komen!! Ondersteuning stopt op een gegeven moment. Mijn camera is al een aantal jaren niet meer in produktie, op zich dus logisch, maar wel erg jammer want zowel de AX53 en de AX100 zijn juweeltjes die dat wél verdienen. Misschien dat je dát eens naar Sony kan communiceren, maar ik ben bang dat je daarmee ook "bot" vangt (what's in a name! :lol: ). Maar met Theo zijn tips moeten toekomstige opnamen ook bij jou veel fraaier worden, het kan met die camera... Ik heb ze ook opgevolgd en ben nu trots op mezelf en met monteren van oudere footage nog steeds pissig op mijzelf dat ik maar te pas en onpas aan het pannen en zoomen sloeg!! Ik denk dat dit ook komt omdat wij gewoon geen "professionele" achtergrond hebben van het wel en wee over het filmen. Maar als je tips ter harte neemt, geloof me maar, dan gaat alles een stuk beter en fraaier worden!!! Dat is o.a. ook één van de redenen dat ik zo blij ben met dit forum waar een aantal mensen zitten die er wél kijk op hebben!! Zeer waardevol!

Een heel verhaal, dat wel, maar ik wilde proberen iets uit te leggen waar je wat aan hebt en mee kan! Ik hoop dat dit gelukt is!

Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/18 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

wimbot

Re: Sony FDR-AX53 4K Camcorder

Bericht door wimbot »

Beste Buskees en Theo,
Ontzettend bedankt!!
Wat een hoop nieuwe info voor mij!
Met opzet heb ik wat teveel gepanned.... maar dat het zoooo langzaam moest is voor mij nieuw.
Er zitten ook minder snel gepannede gedeelte in, en daar vind ik het toch ook wel schokkerig....
Al 3 jaar video ik met deze stilstaande camera op statief en idd met de mooiste en scherpste beelden!
Ik ga zeker proefdraaien met 1/50 sluitertijd.

Moet mijn cam dus gaan herwaarderen ;)

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties!

Plaats reactie