super 8 film

Algemene zaken, op- of aanmerkingen
Plaats reactie
henk pijffers

super 8 film

Bericht door henk pijffers »

Hallo allemaal ik heb in de bijlage een stukje film gezet uit een super 8 film, als ik het nu terug kijk in vegas dan heb ik altijd een schokkerig beeld is er iemand wie mij kan zeggen welke instelling ik moet gebruiken om het mooi vloeiend te laten lopen .
Untitled.mp4
alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

3POINT
Moderator

Re: super 8 film

Bericht door 3POINT »

Jouw mp4 speelt normaal vloeiend af op mijn mediaplayer, dus ik snap niet helemaal waar jij schokkerig beeld ziet of hebt. Het enigste wat ik zie is dat doordat super8 een andere frame rate heeft dan de frame rate waarmee je gerenderd hebt (25 bps) dat daardoor resampling actief wordt waardoor je dubbele/wazige beelden krijgt bij beweging/pannen. Een upscalen naar HD heeft zo absoluut geen meerwaarde. Zie screenshot.
Untitled.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VPro18+Vegasaur, VMSP17, PD365
Hardware: i9 10900k,32GB,RTX2080super
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

Frank i

Bericht door Frank i »

ik heb destijds al mijn super 8 en dubbel 8 films laten scannen met een apparaat wat ook gebruikt wordt voor de omroep.
De man die dit werk deed, werkte zelf ook met Vegas en kon me dus vertellen welke rendersettings hij gebruikte.

Voor super 8 kan je de framerate gewoon op 18fps zetten.
Als je de framerate op 25 laat staan, maakt Vegas zelf tussenbeelden aan, dus om de 3 of 4 beelden wordt er een beeld aangemaakt wat een combinatie is van de twee omliggende beelden (hoop dat ik me duidelijk uitdruk)

Voor dubbel 8 uiteraard een framerate van 16fps.

Maar het zal ook afhankelijk zijn van de methode waarmee de films gescand zijn. In mijn geval werd ieder filmbeeldje apart gescand.
Hoe het werkt als je zelf aan de slag gaat met een projector en een camera weet ik niet, maar dan is het ongetwijfeld een ander verhaal, omdat de methode van opname anders is.

Ik heb destijds voor de verwerking van mijn materiaal twee aparte render templates aangemaakt.

Door de methode van scannen was in mijn geval ook niet nodig om de-interlacing te gebruiken. Neem je met een camera op, dan zal dat wel moeten (denk ik).

Frank i

Bericht door Frank i »

en qua formaat kan je desgewenst kiezen voor 1388 x 1038 voor super 8, en 1128 x 936 voor dubbel 8.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Frank i schreef:
21 jan 2021, 14:23
Als je de framerate op 25 laat staan, maakt Vegas zelf tussenbeelden aan, dus om de 3 of 4 beelden wordt er een beeld aangemaakt wat een combinatie is van de twee omliggende beelden (hoop dat ik me duidelijk uitdruk)
Dat is datgene wat ik ook al aangaf en het resultaat daarvan is te zien in het screenshot.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160

henk pijffers

wat is interlacing en wat is resampling en hoe werkt dat zit er ergens een instelling of een knopje ik zou het graag van jullie horen groetjes Henk

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

interlaced is nog uit de tijd van analoge beeldtechnieken waarbij de camera 50 halve beelden per seconde opneemt om daar 25 volle beelden (progressief) op een analoge TV weer te geven. Digitale cameras kunnen naast deze oude techniek ook progressief (volle beelden) opnemen, waarbij vandaag de dag 50 beelden per seconde zowat de norm is.
Resampling is een functie in Vegas waarmee een frame rate (aantal beelden per seconde, bv 18 zoals bij jouw) naar een andere frame rate omgerekend worden (bv 25 beelden per seconde). De missende beelden worden dan gemaakt/gemengd (ge-resampled) uit bestaande beelden, waardoor vooral zichtbaar bij beweging er dubbele beelden ontstaan (zoals ik in het screenshot van je film heb laten zien). Het voordeel ervan is wel dat het geheel wel vloeiender oogt. In Vegas kun je resampling uit zetten, maar dat heeft dan het nadeel dat het beeld nog schokkender wordt.

Mij lijkt de methode van digitaliseren van je super 8 films (met camera de projectie filmen) ook debet aan de mindere kwaliteit en het probleem van 18 bps tot 25 bps. De methode die Frank al aangaf, waarbij elk filmbeeldje gescand wordt heeft de voorkeur omdat hierbij 18 bps ook 18 bps blijft.
3POINT, Theo Houben

henk pijffers

hartelijk bedankt voor de info groetjes Henk Pijffers

Plaats reactie