Vegaspro18

Stel hier je vragen over hardware-gerelateerde problemen of vermeld nieuws over hardware die betrekking heeft op video.
Wiel

Re: Vegaspro18

Bericht door Wiel »

Goedenavond allemaal,

Ik heb de scènes van de Praag trip uit 2012 inmiddels gestabiliseerd met de standalone versie van Mercalli V. Prima resultaat. Blij dat ik deze aankoop heb gedaan.

De basis is gelegd.

Nu aan de hand van de scènes de beide wandelroutes met gids op de kaart traceren. Leer ik meteen weer over de stad Praag.

Verder heb ik de 4e en laatste dag van de trip blijkbaar de geluidsinstelling van mijn camera toen op 5.1 gezet. Waarom ik dat toen gedaan heb weet ik niet meer. Die geluidskanalen verschijnen nu separaat op de timeline. Ben benieuwd of ik tijdens de bewerking met die kanalen kan spelen en bijvoorbeeld spraak wat meer prominent aanwezig kan laten zijn

Wiel
Panasonic GH5L, Sony AX53, Hero3, Vegas Pro 15,16+18, Acon Restauration Suite II, Mercalli V, Pinn. Studio 22 Ult, IMGBurn, VdG12, Blufftitler 15, Paintshop 2018, Diashow 11. PC: 9900K, 32Gb.intern, 2060S graphics, 2 M2 SSD,1 SATA SSD, 1 SATA HD.

Frank i

Bericht door Frank i »

ProDad liet net weten:

"We would like to inform you that we have only limited possibilities as a plugin and therefore we are always behind our possibilities compared to the SAL version (standalone version). There are particular problems with interlace video and with reduced preview settings in VEGAS, because unfortunately Mercalli can then only perform video analysis with reduced video material.

We hope that VEGAS will soon eliminate these limitations."

Duidelijk, lijkt me.
Frank

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Het bevestigd in ieder geval datgene wat ik mbt Mercalli en Vegas zelf ervaren en hier altijd beweerd heb.
Daar interlaced filmen inmiddels ook antiek is (mijn laatste interlaced opnamen dateren van 2013) ga ik ervan uit dat Vegas wat dat betreft niet meer zal veranderen om beter te kunnen samenwerken met de Mercalli plugin. Dat beetje wat ik nog aan interlaced heb, doe ik wel met Mercalli SAL.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160
Software: VegasPro18+Vegasaur, VegasMovieStudio17, PowerDirector365
Hardware: i7 4770, 16GB, GTX650ti
Playware: Samsung Qled QE65Q6FN, Philips 55PFL7108

buskees

Bericht door buskees »

3POINT schreef:
16 okt 2020, 19:36
Het bevestigd in ieder geval datgene wat ik mbt Mercalli en Vegas zelf ervaren en hier altijd beweerd heb.
Daar interlaced filmen inmiddels ook antiek is (mijn laatste interlaced opnamen dateren van 2013) ga ik ervan uit dat Vegas wat dat betreft niet meer zal veranderen om beter te kunnen samenwerken met de Mercalli plugin. Dat beetje wat ik nog aan interlaced heb, doe ik wel met Mercalli SAL.
Ik denk inderdaad ook niet dat Magix (Vegas) zich nog weer extra problemen op de hals gaat halen om die bug te elimineren om het risico dan weer te lopen andere bugs te creëren. Daar hebben ze voor mij nog gelijk in ook! En de bevestiging dat het idd om een "ding" in Vegas gaat lijkt me hiermee nu eigenlijk wel duidelijk genoeg! Eerder schreven ze jou ook zoiets dergelijks Theo, maar toen maakten ze niet de link met de SAL versie en nu wel! De SAL werkt dus veel beter met interlaced materiaal omdat de SAL zijn eigen (foutloze) motor van Mercalli heeft en niet op Vegas moet "leunen"! Ik denk dat er inderdaad nog weinig interlaced gefilmd wordt, en die dat doen zullen niet allemaal met Vegas werken! Gelukkig werkt Mercalli als plugin met progressief materiaal wél subliem!! En is M5SAL een meer dan prima (maar wel een behoorlijk prijzige) oplossing voor de stabilisatie met interlaced materiaal wat er nog bij diversen op de plank ligt! Het voordeel met de SAL is ook nog eens dat je in batch een heel project kan stabiliseren in een verloren uurtje en dat materiaal dan kan vergelijken en uitkiezen t.o.v. het origineel. Na de keuze heb je je dan ook niet meer druk te maken of het materiaal stabiel genoeg is en is dat in je project een zorg minder!!

Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/18 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Kees het in batch stabiliseren gaat ook met Vegas nml mbv Vegasaur. Daar kun je dan ook nog kiezen of de batchstabilisatie met Vegas eigen stabilisatie plugin of met de Mercalli plugin dient te gebeuren. Eventueel kan Vegasaur tbv interlaced stabilisatie het project daarbij kortstondig ook op progressief instellen. Je selecteert gewoon de te stabiliseren getrimde clips op je tijdlijn en Vegasaur doet de rest.
3POINT, Theo Houben

Recware: DJI Osmo Pocket, GoPro Hero7Black, Panasonic FZ300/HCX909, Sony PXW-X160

buskees

Bericht door buskees »

3POINT schreef:
17 okt 2020, 10:30
Kees het in batch stabiliseren gaat ook met Vegas nml mbv Vegasaur. Daar kun je dan ook nog kiezen of de batchstabilisatie met Vegas eigen stabilisatie plugin of met de Mercalli plugin dient te gebeuren. Eventueel kan Vegasaur tbv interlaced stabilisatie het project daarbij kortstondig ook op progressief instellen. Je selecteert gewoon de te stabiliseren getrimde clips op je tijdlijn en Vegasaur doet de rest.
Da's een goeie tip Theo. Dat zal ik dan zeker voor progressief materiaal overwegen. Toch heb ik de neiging om elk event apart te beoordelen omdat ze niet altijd even "zwaar" gestabiliseerd moeten worden. En hoe je het went of keert, bij steeds forsere stabilisatie raak je ook meer beeldmateriaal kwijt (zoomen met stabiliseren). Vaak geen punt, maar soms een "dingetje"... Toch ga ik dat wel testen want het zou het werk wel heel erg kunnen vergemakkelijken en versnellen.. Ik moet sowieso wat meer tijd in Vegasaur steken want ik heb er nog maar weinig mee gedaan omdat ik er vaak niet eens aan denk! Stabiliseren van interlaced materiaal zal ik niet meer in Vegas doen maar voor anderen die Vegasaur ook hebben en geen SAL, is dit een meer dan prima tip! :UP

Kees
PC: MOBO: GIGABYTE AORUS X570 PRO, PROC: AMD Ryzen 9-3900X, RAM: Corsair 32GB, VIDEO: ASUS Turbo GeForce RTX2060 SUPER EVO 8GB, W10-64 bit

Camera: Sony FDR-AX100E, DJI Osmo Pocket, Panasonic HDC-SD80 en HDC-SD700 NLE: V14/18 pro en VMS14/15 platinum (64bit)

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

Misschien dan nog een tip mbt stabiliseren met Mercalli in het algemeen, maakt niet uit of met SAL of plugin.

De standaard instelling van Mercalli is "Universal Camera". Bij deze instelling wordt er maximaal gestabiliseerd en alle bewegingen van de camera worden afgevlakt, ook "pan"s. Het resultaat afh van de hoeveelheid beweging in de opname, is dan meer of minder ingezoomd. Wat dat betekent hoef ik niet meer uit te leggen. De stabilisatie is echter ook zeer goed, bijna alsof er van statief gefilmd is.

Vervolgens heb je de instelling "Glide Camera". Hiermee worden alleen trillingen gestabiliseerd en een "pan" beweging wordt minder afgevlakt. Het resultaat is dan minder ingezoomd maar desondanks goed gestabiliseerd. Wel is herkenbaar dat er vanuit hand gefilmd is.

De derde voor ons interessante instelling is de "Rock-Steady Camera". Bij deze instelling wordt er maximaal gestabiliseerd en ook de camerabeweging wordt maximaal afgevlakt, hetzelfde als bij de "Universal Camera", echter er wordt daarbij dan NIET of nauwelijks ingezoomd. Hoe kan dat?
Mercalli kent twee manieren om de zwarte randen die noodzakelijker wijze ontstaan bij het stabiliseren te camoufleren, nml door zover in te zoomen dat die randen buiten het beeld vallen, of door niet in te zoomen en de zwarte randen met gekleurde pixels op te vullen. Waarbij die pixels uit de rand van de opname zelf gegenereerd worden. Deze laatste methode past de "Rock-steady Camera" toe. Afhankelijk van de mate van benodigde stabilisatie en het onderwerp vallen die extra pixels om die zwarte rand op te vullen niet op.

Wanneer pas je nu welke Mercalli stabilisatie methode toe?
Dit ligt vooral aan de te stabiliseren opname zelf. Een opname zonder "pan" heeft het meest baat aan "Rock-steady Camera". Worden dan echter teveel randcamouflerende pixels gegenereerd, die dan wel weer zichtbaar opvallen is de "Universal Camera" beter waarbij dan natuurlijk wel weer ingezoomd wordt. Wil je dat er minder ingezoomd wordt en dat er een rest van camerabeweging zichtbaar blijft is de "Glide Camera" een alternatief.
Een opname waarbij ge"pan"d wordt heeft het meeste baat bij " Glide Camera", moet die "pan" echter zijn alsof gefilmd met statief, is ook hier weer de "Universal Camera" een optie.

Maw met Mercalli kun je alle kanten op waarbij de "Universal Camera" in alle gevallen een goede stabilisatie oplevert. Desondanks loont het de moeite om altijd ook, afh van de soort opname, de twee andere instellingen te proberen.

Samenvattend:
Universal Camera: voordeel: in alle gevallen zeer goede stabilisatie alsof gefilmd van statief. nadeel: er wordt tamelijk ingezoomd in de opname met als gevolg verlies van resolutie/beeldscherpte.
Glide Camera: voordeel: goede stabilisatie ook bij "pans" er wordt minder ingezoomd. nadeel: er blijft een restbeweging van de camera zichtbaar, alsof uit de hand gefilmd, maar dan wel met een tamelijk vaste hand.
Rock-Steady Camera: voordeel: rotsvaste stabilisatie alsof gefilmd van statief en er wordt NIET ingezoomd, dus geen verlies van resolutie/beeldscherpte. nadeel: niet geschikt voor "pan" opnamen en de camouflage pixels kunnen zichtbaar opvallen.

Succes met stabiliseren met Mercalli!
3POINT, Theo Houben

Wiel

Bericht door Wiel »

Theo,

bedankt voor de praktijktip.

Ik had eerste alle bestanden (zo'n 500) gestabiliseerd met 'universele camera' (= snelle halen vlug thuis).

Ik heb een gedeelte vandaag, na jouw ervaringen uit de praktijk, ook met 'glijdende camera' gestabiliseerd.

Met ook een prima resultaat. Deze instelling past dus ook bij mijn beelden van Praag waar ik de stabilisatie ben vergeten in te schakelen tijdens het filmenn.

Ietsje meer beweging, maar ook iets meer beeldkwaliteit.

En voor dat laatste ga ik.

Dus ik beoordeel nu alle bestanden van die trip een voor een op de beste instelling.

Een enkele scene stabiliseer ik tot nu toe met 'universele camera'.

Een avond(en)vullend klusje.

Wiel
Panasonic GH5L, Sony AX53, Hero3, Vegas Pro 15,16+18, Acon Restauration Suite II, Mercalli V, Pinn. Studio 22 Ult, IMGBurn, VdG12, Blufftitler 15, Paintshop 2018, Diashow 11. PC: 9900K, 32Gb.intern, 2060S graphics, 2 M2 SSD,1 SATA SSD, 1 SATA HD.

3POINT
Moderator

Bericht door 3POINT »

De verschillende instellingen en het resultaat daarvan had ik al laten zien in de clip die je van je Praag trip hier ter beschikking stelde. Alle drie zijn tevredenstellend. Welke daarvan je voorkeur geniet bepaal je natuurlijk zelf. De "Universal Camera" is een instelling die in alle situaties een goed resultaat garandeert. Een beter resultaat is met een gerichte keuze van een andere instelling mogelijk wat natuurlijk wat meer moeite en tijd kost.
3POINT, Theo Houben

Wiel

Bericht door Wiel »

Inderdaad, iets meer inspanning.

Zo stabiliseer ik aanduidingsborden nu per definitie met ‘universele camera’ en scènes waar beweging in zit veelal met ‘glijdende camera’. Eigenlijk een beetje maatwerk per scène. Ach ja, het wordt waarschijnlijk een lange winterperiode met allemaal belemmeringen vanwege Corona.

Enne, wellicht moeten we volgend jaar, wanneer hopelijk die nare periode voorbij is, een VUT bijeenkomst onderling afspreken. Neen, neen heeft niets te maken met pensionering of vervroegd uittreden hoewel ik wel in de buurt van die leeftijd begin te komen, maar een Vegas User Treff.

Wiel

Plaats reactie